Vill försöka rama in vår väldigt lilla radhustäppa med bl a en odlingslåda med spalje´.
Tänkte bygga en odlingslåda med måtten 1,5 x 0,50 och c:a 40 hög. Tänkte ställa den på exempelvis lecablock. Min undran är, hur hög vågar jag bygga ramen med spalje i bakkant, som kommer att fungera som staket mot närmaste grannen. Jag tänker då alltså på stabiliteten på ramen, så att den inte blåser omkull vid oväder. Ramen ska fästas direkt på odlingslådan, utan att förankras på annat sätt. Alla förslag som inte innebär att gjuta fast stolpar mottages tacksamt.
 
Tryck ner några armeringsjärn från lådan/spaljén, syns inte när det börjar komma grönt på spaljén.
 
Gör även hörn på spaljén, detta styvar upp konstruktionen avsevärt.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Tryck ner några armeringsjärn från lådan/spaljén, syns inte när det börjar komma grönt på spaljén.
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Tryck ner några armeringsjärn från lådan/spaljén, syns inte när det börjar komma grönt på spaljén.

Vilken bra och enkel idé! Det ska jag absolut göra. Tack
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Gör även hörn på spaljén, detta styvar upp konstruktionen avsevärt.
Det var också en bra idé, tack! Jag vet inte riktigt hur du menar, menar du att jag ska göra spalje´ även på kortsidorna, eller menar du att man kan sätta en vinkel eller trekant nertill på spaljén mot kortsidorna på odlingslådan?
Hur som helst så fick jag ett par nya uppslag, och jag kommer nog att göra något av dem i alla fall.
 
K Kristina J skrev:
Det var också en bra idé, tack! Jag vet inte riktigt hur du menar, menar du att jag ska göra spalje´ även på kortsidorna, eller menar du att man kan sätta en vinkel eller trekant nertill på spaljén mot kortsidorna på odlingslådan?
Hur som helst så fick jag ett par nya uppslag, och jag kommer nog att göra något av dem i alla fall.
Precis, du sätter spalje på sidorna eller delar av sidorna, alternativt förstyvande stag eller liknande.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.