Hej,

Behöver byta ett dubbelt vägguttag (det vita). Lyckades köpa ett odelat uttag (det svarta). Kan eletrikern koppla in det svarta med hjälp av kopplingsklämmor eller liknande? Ledarna räcker ju bara till ena delen av dubbeluttaget annars. Eller måste jag köpa ett nytt delat uttag? Undrar även vad jorden i hörnan är till för (röda ringana). Bara ena har skruv och bara plast under. Jordsymbol även vid de blåa ringarna.

Öppet eluttag utan lock, oavslutad elektrisk installation på vägg, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 679755
Öppen dubbel strömbrytare med synliga komponenter och märkt i rött för problemidentifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
F FredrikT33 skrev:
Hej,

Behöver byta ett dubbelt vägguttag (det vita). Lyckades köpa ett odelat uttag (det svarta). Kan eletrikern koppla in det svarta med hjälp av kopplingsklämmor eller liknande? Ledarna räcker ju bara till ena delen av dubbeluttaget annars. Eller måste jag köpa ett nytt delat uttag? Undrar även vad jorden i hörnan är till för (röda ringana). Bara ena har skruv och bara plast under. Jordsymbol även vid de blåa ringarna.

[bild]
[media]
[bild]
Ja, det får förbindas. Blått är jord som du gissat ja.
 
  • Gilla
FredrikT33
  • Laddar…
F FredrikT33 skrev:
Hej,

Behöver byta ett dubbelt vägguttag (det vita). Lyckades köpa ett odelat uttag (det svarta). Kan eletrikern koppla in det svarta med hjälp av kopplingsklämmor eller liknande? Ledarna räcker ju bara till ena delen av dubbeluttaget annars. Eller måste jag köpa ett nytt delat uttag? Undrar även vad jorden i hörnan är till för (röda ringana). Bara ena har skruv och bara plast under. Jordsymbol även vid de blåa ringarna.

[bild]
[media]
[bild]
Det nya har ju plats för 2 trådar under varje skruv, så det är ju bara att koppla vidare från första uttaget till det andra med korta bitar tråd.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det nya har ju plats för 2 trådar under varje skruv, så det är ju bara att koppla vidare från första uttaget till det andra med korta bitar tråd.
Tack! Är det att föredra framför kopplingsklämma?
 
F FredrikT33 skrev:
Tack! Är det att föredra framför kopplingsklämma?
Ja, det blir ju enklare om inte annat. Och tanken med 2 trådar under varje skruv är ju för att man ska kunna koppla vidare där.
 
  • Gilla
FredrikT33
  • Laddar…
Den separata jordplinten du har ringat in med rött, den vet jag inte hur den är tänkt att användas.
Men det finns säkert en mer kunnig än jag här som kan förklara det!
 
Det är vid de blå ringarna som skyddsjorden ska anslutas.

Den inringad i rött ska enligt standarden finnas i varje kapsling (av isolermaterial). Om det t.ex hade varit en strömbrytare i kapslingen kan man parkera skyddsledaren där, eller skarva den till en utgående kabel. Lite olyckligt att den finns med en strömbrytare i kapslingen. Men man kan skarva biledaren i EXLQ där t.ex,
 
  • Gilla
FredrikT33
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite olyckligt att den finns med en strömbrytare i kapslingen.
Jag tolkar det som att du menar att det är lite olyckligt att jordplinten finns med i denna kapsling, som INTE har en strömbrytare?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja det där blev ju fel...uttag skulle jag ha skrivit. Uttaget behöver skyddssjorden och då är det dumt att det finns två plintar som är märkta med skyddsjord, det genererar ju uppenbarligen frågor.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Som vän av pedagogik så hade jag i bilden ringat in jordskruven i en annan färg än blå (gärna åt det gröna och gula hållet) ;)
Men det är jag det.
 
  • Gilla
FredrikT33
  • Laddar…
D
Och då kommer en annan med en behörighetsfråga:

Visst får TS med nödvändig kännedom koppla på en brun, blå och gulgrön tråd från den ena till den andra brunnen själv. Och därigenom kan han byta uttaget själv utan att hyra in en elektriker.
 
E
D datja skrev:
Och då kommer en annan med en behörighetsfråga:

Visst får TS med nödvändig kännedom koppla på en brun, blå och gulgrön tråd från den ena till den andra brunnen själv. Och därigenom kan han byta uttaget själv utan att hyra in en elektriker.
Både ja och nej. Brinner det så fick hen inte.
 
D datja skrev:
Och då kommer en annan med en behörighetsfråga:

Visst får TS med nödvändig kännedom koppla på en brun, blå och gulgrön tråd från den ena till den andra brunnen själv. Och därigenom kan han byta uttaget själv utan att hyra in en elektriker.
Ja, det borde vara OK, eftersom man inte utökar anläggningen, OM man har nödvändig kännedom som du säger.
 
D
E El-Löken66 skrev:
Både ja och nej. Brinner det så fick hen inte.
Ja men jag tog med kännedomen.
 
E
D datja skrev:
Ja men jag tog med kännedomen.
Egentligen skulle jag nog påstå att Nej, det får. Ni ej.

Då du byter ett tvåvägsuttag till två envägs.
Men man har väl mildra reglerna lite, exempelvis fick du heller inte byta en strömställare mot en dimmer tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.