Har köpt ett hus med vattenbrunn och enskilda avlopp. ( tvåkammarbrunn)
Den fungerade inte bra och vill vara ok på en bättre miljö, jag bor när en sjö. Då, jag har läst information om 3 kammarbrunn och annat. Jag bestämde mig att installera en minireningssytem med ekolo infirtration bäd, forsfor fångare etc...
Jag har kontaktera kommunen, de sa det gå inte med infirtration, det är omöjlig i kommunen. !!!!
Jag be honom att kommer och kolla, jag bor på sand då jag vist inte vad han menade...
När han kommer det var ok med sand, men 2 test i olika nivå skulle göras. Jag gjörd en 1 meter under marken den andra 3 meter under marken som kommunen rekommanderade. Fick sand ok för infiltration. Det är ok för sanden, sa kommunen men du är nära en sjö (natura 2000), då vi rekommendera en sluten tank för BDT och WC.... Du skulle ta kontakt med länstyrelse för att få veta om det är möjligt.
Jag har lämnat en ansökan hos länsstyrelse, en hel pärm, ansökan för att byta den 2 kammarbrunn mott en bättre, effectivare system är godkänd för de.
Nu kommunen säger att " I och med att det finns ett regeringsbeslut (1985) som säger att inget nytt utsläpp av avloppsvatten får ske till området Lilla Ullfjärden jag hade inget godkänd 2karmarbrunn, och en nytt ansökan är inte tilllåtet, samt att det ej finns något tidigare avloppstillstånd på er fastighet, måste vi hitta en annan lösning än markbaserad rening. Och han kommer tillbacka med en sluten tanf lösning.
Hur ett hus byggt i 1942 och skatt deklarerat med enskilda avlopp, som har en ritnig för bygglov var det finns ritat kök och WC, Hur kan det har inte varit deklarerat en gång i tiden?
Enligt texten, inget nytt utsläpp av avloppsvatten.... men jag skulle göra mindre utsläpp, då ???
Hur kan en mäklare sälja ett hus med 2 kammarbrunn om det är inte deklarerad?
En sluten tank på 8 m3, det blir ett lastbil varje 3 veckor, är det rimligt?
Vad kan jag göra.?...Desesperat är jag....
 
Minireningsverk med forsforfilter kan väl inte vara problem, det kräver ingen ju infiltration.
 
Infiltration och 2kammarbrunn är icke godkänd sa kommunen, då jag behöver en nytt ansökand. Ock de vill inte ge mig den godkänd papper," Inget nytt utsläpp" sa regenering, jag sa " jag gör mindre utsläpp", och kommunen svara att jag har inget papper som visar att utsläppet var deklarerad, då det blir en nytt utsläpp om jag deklarear det idag. Och då det blir nej till ansökand.
 
Jag trodde att ett hus med godkänd bygglov skulle ha en godkänd enskilda avlopp med....

Det ser ut att jag hade fel....
 
Du behöver som sagt ingen infiltration..
 
Jag ta en BAGA minireningsverk, då bakom den måst jag en infiltration anlägning för att filtrera vatten som rinner ut.
eller?
 
Det är nog inte helt ovanligt att det säljs hus med avlopp som inte är enligt gällande regler. Om huset är byggt 1942 så var det nog inte så hårda krav då. Jag vet inte ens om det krävdes tillstånd för avloppet då. Det som var ok då behöver inte vara ok idag, och är det tydligen inte heller i ditt fall. Däremot låter det som att kommunen kunnat agera betydligt smidigare.
 
Jag tror inte att kommunen kan godkänna den.... Det ser som en CE märke, men är det Nordik godkänd?

Tack alla fall, det ser ut som en bra lösning, alternativ till den BAGA reningsverk, jag skulle kanske ta vatnet i en sluten tank och spola det på trågården som är på 3000 m2 ungefär...

tack en gång till.
 
Det saknas kunskap i många kommuner. Kontakta företaget så kommer säkerligen deras återförsäljare att hjälpa dej med argumentationen. Låt inte okunniga tjänstemän köra över dej!
 
Ja, jag förstår vad du menar, han vet att jag inte är född i sverige och vill kanske vissa vem ha makt.

Jag har länstyrelse, naturvårsansvarig, och vatenvarsansvarig på min sida på projektet. Men att rengering (1984) att skrivit att det ska inte mer utsläpp i sjön betyder för kommunen att inget deklarerade avlopp ska vara godkända.

Huset har släpp i sjö från 1942, och nu när jag vill någonting vettigt, det blir stopp..
För huset projektet betyder mindre ( nära noll) utsläpp, på kommunen det betyder en ny utsläpp anläggning.

Dessutom den beslut som taggits 1984 var gjort med tanke på 2 eller 3 kammarbrunn, ingen minireningsverk var på tavlan på denna tiden.

Vi få ser vad det ska blir, men jag är inte ok med säljare som gömmade det också, vem vill köpa ett hus utan toa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.