U
Då stod man där och slet sig i håret.
Efter en dryg vecka som husägare tyckte vi det var dags att börja rusta upp huset, och grön som man är kändes det bra med ett enkelt litet projekt. Jag skulle fräscha upp ett rum i källaren genom att byta ut plastmattan och måla väggarna.

Mattan, golvlisterna och masoniten tog inte många minuter att få bort, så långt allt väl.

2014-11-27 18.50.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter uppenbarade sig ett trägolv. Där hade jag kunnat vända, lägga papp och sedan på med något billigt golv. Började dock ana oråd när jag såg träreglarna under bräderna och drog mig till minnes att jag noterat en luftspalt innanför golvlisterna på två av väggarna.

Mycket riktigt står reglarna fastgjutna rätt på grunden.

2014-11-27 18.50.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är byggt i princip direkt på berg och nästan högst upp i området. (Bara en granne som kan se ner på vårat tak, men när vi bygger på en våning så löser sig nog det "problemet".) Det förklara nog varför det inte ser värre ut än vad det gör. Huset är ett Elementhus, byggt -66.

Nu är frågan vad jag ska hitta på med det här. Allt ska bort såklart. Ventilation, mekanisk ventilation, gjuta in isoleringen... Två av väggarna (ytterväggarna) i samma rum är även de reglade, har inte kollat hur men kan inte tänka mig något annat än trä direkt mot betongen även där. Det här rummet är det enda som ser så här ut. Resten av källaren har putsade väggar och klinkers. Låter rätt ihåligt när jag knackar på plattorna men jag har inte tittat efter hur det ser ut under. Finns iaf inga fler ventilerade golvlister så det borde ju inte vara så illa. Det får jag ta reda på imorgon.
 
P
"Don't fix it if it ain't broke"

Det har sett ut så där sen 1966. Är det fuktigtt? Har du problem med radon? Luktar det illa?

Jag skulle inte göra ett jota om det inte är något som är direkt skadligt för hälsa eller hus. Jag skulle återställa det du brutit upp, lägga ett billigt undergolv och spara pengar och arbetsinsats till framtiden. Det finns säkert andra projekt som är viktigare.
 
  • Gilla
thomasbackstrom och 3 till
  • Laddar…
Reglarna ser ju nästan nya ut. Inga tecken på fukt?
HÅller med p.lundgren, överarbeta det inte, spec inte om ni ligger högt på berg!
 
Precis, riskkonstruktion behöver inte betyda problem. Hela mitt hus är byggt på det sättet och jag har inga fuktproblem.
 
U
Har inte sett några tecken på fukt, däremot luktar det en del. Är dock inte säker på att lukten kommer från undergolvet. Kan vara mattan eller inifrån tvättstugan i rummet bredvid. Där rinner vattnet ner i en spricka ett par dm bredvid brunnen lika fort som det gör i brunnen...

Har 280 Bq/m3 radon i källaren, inga höga nivåer men jag sänker de gärna en aning.
 
Luktar det urk är det nog fukt.
 
U
Så illa luktar det inte i det rummet. Ska bära ut mattan och kolla hur resten av källaren är byggd innan jag gör något. Vi köpte huset av de ursprungliga ägarna och efter 48 år har nog deras dofter satt sig ordentligt i ytskiktena.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
under_construction skrev:
… ett trägolv.… en luftspalt innanför golvlisterna på två av väggarna.
Den luftspalten har "räddat" golvet i ett halvt sekel nästan. Sätt igen den, så har du fuktskador som ett brev på posten innan ett år hunnit gå.
 
U
Fast det har aldrig varit ett alternativ. Funderar mest på om jag bara ska ventilera golvet eller gå all in och ventilera även väggarna. I det senare fallet kör jag sannolikt mekaniskt. Det borde som en bonus ta hand om eventuella radonläckage genom plattan under det rummet.
 
Börja med att mäta fuktkvoten i träreglarna och är den inte något problem så skulle jag nog inte heller gjort så mycket åt det utan bara behållt luftspalterna runt golvet.

Har du höga fuktkvoter är mekanisk ventilation nog rätt men är det torrt nu blir det nog inte bättre av att suga ner fuktig rumsluft i det kallare utrymmet.
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
U
Har haft en del att göra men nu har jag hittat några foton på det blivande gästrummet/kontoret.

Under rivandet. Avknoppningen från övervåningens element korsar ett par väggar. Ventilationsrör av eternit.
IMG_20150110_165927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är allt ute och jag har fått på ett lager färg på taket.
IMG_20150316_162353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.