Är det någon här som kan rekommendera en noggrann elektriker för arbete i Lund.

Arbetet som ska utökas är omdragning och utökning av befintlig el(2 rum och kök). Utöver omdragning av el ska även ett DigitalStrom (www.digitalstrom.com) anläggning installeras.

Kanske är du själv elektriker och anser dig vara noggrann då får du gärna kontakta mig.

Joachim
 
2 2yoggi skrev:
Arbetet som ska utökas är omdragning och utökning av befintlig el(2 rum och kök). Utöver omdragning av el ska även ett DigitalStrom (www.digitalstrom.com) anläggning installeras.
Joachim
Är det inte lite overkill att göra allt detta i en liten tvåa?
Eller är det något i lyan som inte funkar som det nu är?
 
Vad är det som skall göras?
 
tommib
Ska du dra EK i väggarna då? Installationsanvisningen ser ut att kräva det.
 
tommib tommib skrev:
Ska du dra EK i väggarna då?
Hej tommib, ser att du läst på lite ;-)

Enligt DigitalStrom instruktion ska det vara enkelledare såsom EK, men hylsa eller förtennade ändar går också bra.

Min elanläggning ska utökas med 4 nya grupper, balkong, kyl/frys, diskmaskin och nya eluttag, här hoppas jag kunna dra EK, befintlig el kommer om möjligt att användas (ändarna ska förses med hylsor eller förtennas).

Är det ingen som kan rekommendera en bra och nogran elektriker I Lund / Malmö området!?
 
2 2yoggi skrev:
Hej tommib, ser att du läst på lite ;-)

Enligt DigitalStrom instruktion ska det vara enkelledare såsom EK, men hylsa eller förtennade ändar går också bra.

Min elanläggning ska utökas med 4 nya grupper, balkong, kyl/frys, diskmaskin och nya eluttag, här hoppas jag kunna dra EK, befintlig el kommer om möjligt att användas (ändarna ska förses med hylsor eller förtennas).

Är det ingen som kan rekommendera en bra och nogran elektriker I Lund / Malmö området!?
Tycker du ska ta tommib om du kan komma överens om priset, verkar väldigt duktig och kunnig.
Annars är det nog inte så vanligt som du beskriver, "OCD-elektriker", det vanliga är att tiderna pressas så mycket som möjligt, men ring runt och understryk hur viktigt hantverket är för dig så får du nog en känsla när du hittat rätt, kanske någon KNX-kunnig, detta kräver lite tålamod. Och ifall du är villig att betala för den extra nogrannheten, varför så petigt egentligen?
 
tommib
Nåja... jag har ju ett annat jobb som jag trivs bra med och jag får inte installera el ändå.

Förtennta ändar i skruvförband är ett känt problembarn så om du ska göra något skulle jag rekommendera ändhylsa. Tyvärr är dessa sällan anpassade för FK men det går säkert. Jag skulle dock starkt avråda från att installera ett system som är såpass ovanligt i Sverige (misstänker jag). Du kommer få problem med att få support.
 
tommib tommib skrev:
Nåja... jag har ju ett annat jobb som jag trivs bra med och jag får inte installera el ändå.

Förtennta ändar i skruvförband är ett känt problembarn så om du ska göra något skulle jag rekommendera ändhylsa. Tyvärr är dessa sällan anpassade för FK men det går säkert. Jag skulle dock starkt avråda från att installera ett system som är såpass ovanligt i Sverige (misstänker jag). Du kommer få problem med att få support.
Bara undrar det med förtennta ledare, inget att rekommendera, så klart, men 99% av skarvhylsorna till kraftkablar är ju förtennta, vad är skillnaden här, varför uppstår inget problem vid dessa skruv- och pressförband?
 
Du kan kolla med Franssons elektriska, han har gjort en del jobb hos mig och jag är nöjd med resultatet. Relativt nystartad egenföretagare så han tjänar på att göra ordentliga jobb.
 
tommib
S Slugge skrev:
Bara undrar det med förtennta ledare, inget att rekommendera, så klart, men 99% av skarvhylsorna till kraftkablar är ju förtennta, vad är skillnaden här, varför uppstår inget problem vid dessa skruv- och pressförband?
Problemet vid förtennta ändar är kallflytning och dålig kontakt. Jag är inte expert på området men skarvhylsor/presshylsor som är förtennta har sannolikt ett tunnare lager där det inte påverkar i samma utsträckning, samt att det vid pressning blir ett ickeproblem.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Problemet vid förtennta ändar är kallflytning och dålig kontakt. Jag är inte expert på området men skarvhylsor/presshylsor som är förtennta har sannolikt ett tunnare lager där det inte påverkar i samma utsträckning, samt att det vid pressning blir ett ickeproblem.
Jo, kan se att det blir en skillnad att pressa en skruv mot förtennta ledare gentemot att skruven pressar koppar eller aluminium mot en förtennt yta, problemet bör helt klart bli minimalt i det senare fallet. Medans förtenningen delvis pressas sönder direkt i det första.
Men ändhylsor är nog rätt väg att gå i detta fall.
 
tommib tommib skrev:
Problemet vid förtennta ändar är kallflytning och dålig kontakt. Jag är inte expert på området men skarvhylsor/presshylsor som är förtennta har sannolikt ett tunnare lager där det inte påverkar i samma utsträckning, samt att det vid pressning blir ett ickeproblem.
Det är inte bara ett ickeproblem i de fallen det är tvärtom en fördel med förtenningen av hylsor och skor. Lödda ändar som deformeras och orsakar glapp eller en förtennad yta som motverkar dålig kontakt pga oxidation är helt skilda saker, inte bara vid hylsor osv utan också tex RK med förtennade kardeler är det positivt.
 
S Slugge skrev:
Bara undrar det med förtennta ledare, inget att rekommendera, så klart, men 99% av skarvhylsorna till kraftkablar är ju förtennta, vad är skillnaden här, varför uppstår inget problem vid dessa skruv- och pressförband?
Det är även för att de skall funka med både Al och koppar kablar. Har du alu skor och kopparkabel eller tvärt om kommer Al att korrodera bort av galvaniska strömmar.
 
Ok, köper att det är en stor fördel med förtennta skruvskarvhylsor då dessa är kompatibla med både aluminium och koppar, så länge mellanvägg finnes.

Men varför bemödar man sig med att förtenna exempelvis CUT-hylsan numera, presshylsa för koppar, den var alltid naken förr?

Kan tänka mig man kan få lite läkande egenskaper vid varmgång på grund av tennets låga smältpunkt.
 
Redigerat:
S Slugge skrev:
Ok, köper att det är en stor fördel med förtennta skruvskarvhylsor då dessa är kompatibla med både aluminium och koppar, så länge mellanvägg finnes.

Men varför bemödar man sig med att förtenna exempelvis CUT-hylsan numera, presshylsa för koppar, den var alltid naken förr?

Kan tänka mig man kan få lite läkande egenskaper vid varmgång på grund av tennets låga smältpunkt.
Utan att ha sett produkten i fråga skulle jag säga att det är för att minska risken för oxidering.

Är hylsa eller sko förtennat behövs inga mellanlägg annat än om det naken koppar mot naken Al. Vanligast brukar vara helt förtennad sko/hylsa eller förtennad med koppar fana. Båda funkar mot kopparskena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.