Hej alla kunniga!
I veckan hade dom "rökinventering" av spill- och dagvattenledningarna på gatan. Dom blåste ned rök i en av brunnarna ute på gatan och det stod en härligt tjock rökpelare ur varje brunn längs hela gatan.

Sen täckte dom för dessa brunnar ute på gatan och då kom det en tjock rökplym ur en smal "pipa" på taket till varje hus längs gatan, ja på alla hus utom vårt... Jag har aldrig tänkte på det men det finns ingen sådan smal/rund "pipa" på vårt hus. Alla andra husen längs gatan har en sådan, vårt hus är dock byggt för bara några år sedan och de andra är snart 20 år "gamla"...

Killarna som genomförde inventeringen sa dock att "det hade rykt även från vårt hus" en stund innan, jag undrar det - finns bara två "skorstenar" på vårt hus, en till köksfläkten och en till täljstenskaminen vi installerat.

När jag ifrågasatte lite lätt den observationen och påpekade att det ryker inte nu, medans det kom tjocka korvar ur alla andra hus så sa dom bara "det rök för en stund sedan" och gick vidare.

Det finns någon form av avluftning som slutar uppe på kallvindan så jag tog stegen och tittade in där uppe men kunde inte se några spår av den här röken där uppe heller.

Vad jag funderar på är om något är knasigt, vi drabbas nämligen då o då av att vattenlåset på ena toaletten töms på vatten och en avloppsdoft kommer upp där. Kan man ha gjort något fel vid inkopplingen av vårt avlopp?

Sen kan man ju undra varför de slog ifrån sig så bestämt att något skulle vara fel och inte ens ville notera min observation ("det rök nyss").... Killen från kommunen kan jag kanske inte vill kännas vid något fel på "hans" avloppsnät men de tre andra jobbade åt någon konsultfirma så vitt jag förstod...

Cheers!
Rikard
 
tommib
Varför inventeringskillen sa som han gjorde är för mig helt oklart, jag förstår inte vad han har att förlora på det.

Däremot låter det som att du eller någon tidigare ägare byggt bort avluftningen och ersatt den med en vakuumventil (eller bara satt igen den). Symptomen du beskriver är typiska för ickefungerande avluftning. Ta reda på hur rören går och var avluftningen finns. Om du är osäker, lägg upp bilder här eller ta in en röris som får se över det.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.