Skadad vägg med ojämn puts och synliga reparationer av olika material, flagnande ytor och möjlig mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av en gammal vägg med synligt tegel, ojämn puts, möjlig mögel och flagnad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan.
Har lite frågor till dom som är kunniga och kan sånt här..
Som ni ser på bilderna drog jag väck tapeten på en gård jag köpt.. visste väggen vart skadad redan.. men visar sig att dom använt 2 olika matrial att laga teglet med.. vad jag gissar vanlig grå puts av nått slag ej så duktig på veta vilket samt nått vit som lossnade som kakor och kändes som gips o poröst.. medans det svarta betong eller putsen vart stenhård o tung..
Sen är det väl svartmögel som visar sig på väggen?
Så nu till frågorna.
Hur gör jag här? För bästa möjliga resultat att bli av med möglet om det e det som jag misstänktes? Samt vad ska jag putsa om väggen med för bästa hållbarhet? Vad tycker ni jag borde göra steg för steg? Det är en gård från 1920.. med krypgrund.
Många lagningar här o var som dom satt en jävla massa tapet över i lager efter lager på väggarna.. jag vill vartfall ha putsade väggar målade vita i slutändan. Inga skivor eller tapet o skit på dom utan rena väggar med vit färg..
ge mig gärna tips hur ni tycker jag ska gå till väga steg för steg med dessa väggar? :) alla väggar e dock ej så här har bara stött på två som rasar änsålånge
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Är det stenhårt och lossnar i kakor så är det väl vanlig cementputs. Kalkputs kan man ju smula sönder med fingrarna typ. Det vita är nog vanligt gipsbruk. Det går ju det också men det är nog enklare i det här läget att putsa med cementbruk. Särskilt om du bara ska måla putsen.
 
S Stefan1972 skrev:
Är det stenhårt och lossnar i kakor så är det väl vanlig cementputs. Kalkputs kan man ju smula sönder med fingrarna typ. Det vita är nog vanligt gipsbruk. Det går ju det också men det är nog enklare i det här läget att putsa med cementbruk. Särskilt om du bara ska måla putsen.
Tack för svar. Blir det ej problem med instängd fukt osv då? Med cement? Eller det andas Bra? Funderar på slå mer hela väggen istället men måste så fall undersöka om den är bärande eller ej.. kan vara jobbigt få taket i huvudet
 
Det kan vara lerstensvägg. De kan ha en tendens att smula som grus när de är gamla.
Oavsett om det är lersten eller lerbruk eller ngn form av kalkbruk, så bör man aldrig använda hårdare cementbaserad bruk/puts. Vid en ev skada så är risken stor att putsen i så fall river med sig en del av väggen.

Något svartmögel kan jag inte se på bilderna.

Du bör använda en fuktöppen färg på dessa gamla murar. T ex kalkfärg eller limfärg.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det kan vara lerstensvägg. De kan ha en tendens att smula som grus när de är gamla.
Oavsett om det är lersten eller lerbruk eller ngn form av kalkbruk, så bör man aldrig använda hårdare cementbaserad bruk/puts. Vid en ev skada så är risken stor att putsen i så fall river med sig en del av väggen.

Något svartmögel kan jag inte se på bilderna.

Du bör använda en fuktöppen färg på dessa gamla murar. T ex kalkfärg eller limfärg.

Hejsan tack för svaret:) vad är det mörka då på putsen?
 
  • Vägg med delvis avlägsnad puts och mörka fläckar vid ett hörn nära fönstret, omgivet av byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny bild. Ja, där kan det kanske vara ngt åt svartmögelhållet, men det går inte att avgöra utifrån bilden.
Om det är ngn form av svartmögel, och inte bara vanlig smuts, så kan man om man vill åtgärda det, men det är meningslöst om inte orsaken (fukt) hittas och åtgärdas först. Annars kommer det nytt.

Har det varit övertapetserat eller ngt liknande?
Kan inte avgöra utifrån bilden, men det ligger en hel del skräp på golvet samt sitter en liten trälist i nederkant. Har det funnits ngn form av invändig tilläggsisolering? Det skulle mkt väl kunna bero på det. Ungefär så som det kan bli vid invändig tilläggsisolering i källare, och även väggar ovan jord om de är fuktutsatta.

Om det är lerputs på väggen så löser den upp sig av vatten, så då får man ta det mkt försiktigt om man vill försöka tvätta bort det. Har du en bit nerramlad puts så går det att testa på den huruvida den är vattenlöslig eller inte. Lerputs går att fukta upp och återanvända som ny puts.
 
Oldboy Oldboy skrev:
En ny bild. Ja, där kan det kanske vara ngt åt svartmögelhållet, men det går inte att avgöra utifrån bilden.
Om det är ngn form av svartmögel, och inte bara vanlig smuts, så kan man om man vill åtgärda det, men det är meningslöst om inte orsaken (fukt) hittas och åtgärdas först. Annars kommer det nytt.

Har det varit övertapetserat eller ngt liknande?
Kan inte avgöra utifrån bilden, men det ligger en hel del skräp på golvet samt sitter en liten trälist i nederkant. Har det funnits ngn form av invändig tilläggsisolering? Det skulle mkt väl kunna bero på det. Ungefär så som det kan bli vid invändig tilläggsisolering i källare, och även väggar ovan jord om de är fuktutsatta.

Om det är lerputs på väggen så löser den upp sig av vatten, så då får man ta det mkt försiktigt om man vill försöka tvätta bort det. Har du en bit nerramlad puts så går det att testa på den huruvida den är vattenlöslig eller inte. Lerputs går att fukta upp och återanvända som ny puts.
Hej..
Japp där e nog 5lager tapet sen en skiva som vart 1-1.5cm sen papp sen 2 lager tapet på det igen så mögel är det nog.. det är lertegel men sen har folk lagat med allt möjligt på dessa vägar innan dom satte upp dessa vidriga skivor.. så huset mår nog bra av att bli avklätt från allt detta skit.. :) fukt kommer nog in i den vägg där det rasat lite nereiden krypgrunden eller torpargrund eller vilket det nu är.. där e en liten källare som har någon liten brun vartför vet fan varför man ens har en källare eller brun där nere man har ju ingen nytta av det lilla utrymme..
 
Ok, och väggen med det mörka, (på senaste bilden), är rimligtvis en yttervägg?
Ytterväggen är kallare än en innervägg och därför blir det fuktigt och ev mögel om ventilationen är dålig. Vilket det definitivt är bakom tilläggsisolering, men även täta möbler såsom t ex bokhyllor kan ge samma resultat.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ok, och väggen med det mörka, (på senaste bilden), är rimligtvis en yttervägg?
Ytterväggen är kallare än en innervägg och därför blir det fuktigt och ev mögel om ventilationen är dålig. Vilket det definitivt är bakom tilläggsisolering, men även täta möbler såsom t ex bokhyllor kan ge samma resultat.
Okej ja detta är ytterväggarna..
Köpte nyss huset och där av ej sett möglet då det varit täckt.. men det blir bra:) köpt på mig mängder av mögel dödar medel i butik både förbehandling o sånt efter för hålla det borta O ställt in en avfuktare utan fukt kan den ju ej leva direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.