Hej!

Vi är på väg att köpa hus och jag kolla lite olika besiktningsmän. Har bl.a. fått tips om Lennart Lindgren på OBM-gruppen som en bra besiktningsman. Jag blev dock lite osäker när jag läste deras ansvarsförsäkring. Dock har jag inte så mycket att jämföra med, någon som vet om detta är bra eller dåligt för branschen?

I stort sätt har jag läst ut följande:

  1. Ersättningen grundar sig på hur husets värde har påverkats av den skada som besiktningsmannen förbisett, och inte kostnaden att rätta till felet.
  2. Inga fel under 8800 kr ersätts.
  3. Max är 15 prisbasbelopp så det är ju bra.
  4. 8800 kr dras av en eventuell ersättning.
  5. Försäkringen gäller 2 år efter besiktningen. (Är inte det lite lite?)
  6. Om besiktningsmannen påpekar något muntligen under besiktningen och det sen saknas i protokollet så måste jag omgående påpeka detta. Om jag förstår detta rätt så kan de alltid i efterhand påstå att de sagt det muntligen och att det var mitt ansvar att få in det i det skriftliga besiktningsutlåtandet. :thumbdown:
Så här är hela texten. Jag har strukit under det som jag baserat mina punkter på ovan.


8. Besiktningsförrättarens/ besiktningsföretagets ansvar
Besiktningsförrättaren är ansvarig för skada som orsakats genom vårdslöshet vid utförandet av överlåtelsebesiktningen. Ersättningsskyldigheten är begränsad till ett belopp motsvarande skillnaden mellan fastighetens värde vid överlåtelsetillfället med - respektive utan - de eventuella bristfälliga noteringarna i besiktningsutlåtandet och överstiger inte i något fall femton (15) prisbasbelopp enligt lagen om allmän försäkring vid den tidpunkt, då avtal om överlåtelsebesiktning träffades. Skada vars värde understiger 20 procent av ett (1) prisbasbelopp ersätts inte och vid fastställandet av ersättningen skall avdrag alltid göras med 20 procent av ett (1) prisbasbelopp. Besiktningsförrättaren är endast ansvarig för uppdraget gentemot den part som enligt p 3 ovan har rätt till utlåtandet och endast i den mån utlåtandet använts i det syfte som anges i p 2 ovan. Besiktningsförrättarens ansvar för skada som beror på att det i besiktningsutlåtandet saknas någon uppgift som besiktningsförrättaren lämnat muntligen ersätts endast om uppdragsgivaren omgående efter erhållandet av besiktningsutlåtandet begärt komplettering av besiktningsutlåtandet. Krav mot besiktningsförrättaren på grund av fel/oaktsamhet i uppdraget skall skriftligen anmälas (reklameras) till denne inom skälig tid från att felet märkts eller borde ha märkts respektive från det skada upptäckts eller borde ha upptäckts. I annat fall utgår ingen ersättning. Besiktningsförrättaren är inte ersättningsskyldig för skavanker,
förslitningar, eller försämrade kvalitetsegenskaper, till följd av ålder och brukande som ej noterats i besiktningsutlåtandet. Reklamation som inte framställts inom (2) två år från uppdragets avslutande ger inte rätt till ersättning oavsett grunden för anspråket. Uppdraget är avslutat då utlåtande sänds till uppdragsgivaren. Uppdragsgivare har inte rätt att överlåta besiktningsutlåtandet på annan och om sådan överlåtelse ändå sker kan innehållet i besiktningsutlåtandet inte göras gällande mot besiktningsförrättaren. Om besiktningsförrättaren utför tilläggsuppdrag i anslutning till överlåtelsebesiktningen skall begränsningarna i besiktningsförrättarens skadeståndsskyldighet omfatta även skada på grund av fel/oaktsamhet vid utförande av tilläggsuppdraget. Besiktningsförrättaren skall inneha konsultansvarsförsäkring som omfattar utförande av överlåtelsebesiktningar och är skyldig att arkivera kopia av utlåtande i minst två (2) år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.