Hej! Vi har aldrig besiktigat vår oljetank. Vi hade tänkt ta bort både oljetank och oljepanna eftersom vi använder jordvärme (fast tank och oljepanna är inkopplad och kan användas men inte gjort på > 10 år; finns kanske några hundra liter max kvar i tanken). Nu är det så att vi har sålt huset och frågan är hur jag hanterar det här med att besiktning inte gjorts.

Det känns ju rätt värdelöst att betala för något som saknar mening både för oss och köparna (som med största sannolikhet inte kommer att använda olja heller). De har inte vid sin överlåtelsebesiktning frågat om besiktning gjorts av oljetanken (hade själv glömt bort det då själv).

Det korrekta är väl att berätta för köparna vilket är dte mest schyssta och göra någon överenskommelse. Är ju inga större pengar, men kan jag slippa punga ut med 3000 kr för en beiktning är det ju bra. Hade jag gjort en besiktning hade det antagligen varit dags snart att göra en ny besiktning i vilket fall som helst.

För det första, det finns väl ingen rapporteringskyldighet till myndigheter om att man gjort besiktning?

Kan köparna begära att få se på ev. papper på att besiktning av tank har gjorts i efterhand (dvs efter försäljningen)?

Som jag ser det så är det köprens undersökningsplikt att kontrollera ifall oljetanken är korrekt och besiktigad?
 
Nanny Fine
Du har ju egentligen svarat på din egen fråga.... Ta upp det med köparen. Måste ju kännas bättre att ha sålt med öppna kort, även om det kanske skulle kosta några tusenlappar. Som du själv sa - det är ju inga stora pengar det handlar om.....
 
Ang. ev. undersökningsplikt. Jag har fått det förklarat för mig att det är den ägare som ägde tanken den dag den skall vara besiktigad som är ansvarig för att den blir besiktigad.
 
Och glöm inte att köparen får betala dagspris på den mängd olja som finns kvar i tanken (om ni inte avtalat om något annat), om jag minns rätt så kostar oljan ungefär 12 000/kbm. Om du har 250 liter kvar i tanken så täcker det kostnaden för besiktningen :)
 
hempularen skrev:
Ang. ev. undersökningsplikt. Jag har fått det förklarat för mig att det är den ägare som ägde tanken den dag den skall vara besiktigad som är ansvarig för att den blir besiktigad.
Jag antar att det är jag som är ansvarig för att tanken skall vara besiktigad senast juli 2006 (*host* ja lite över tiden kanske) men tanken skall ju kontrolleras löpande. Det är en inomhustank och om det är så att den skall besiktigas var 6:e år (osäker på ifall det är en tank som skall besiktigas var 6 el 12:e år) så är det dags på nytt i så fall att besiktiga tanken nästa år.
 
Rasash skrev:
Och glöm inte att köparen får betala dagspris på den mängd olja som finns kvar i tanken (om ni inte avtalat om något annat), om jag minns rätt så kostar oljan ungefär 12 000/kbm. Om du har 250 liter kvar i tanken så täcker det kostnaden för besiktningen :)
Hmm har inte tänkt på att det kan vara värt så mycket. Jag som sagt att vi struntar i oljan som finns kvar i tanken eftersom den är > 10 år gammal. Fast eldningsolja kanske håller sig så pass länge utan problem.

Finsn det firmor som köper upp gammal olja? Ett alternativ jag funderat på är att helt enkelt tömma/rengöra tanken och rapportera den som skrotad (fast då måste jag antagligen ta bort påfyllningsrör etc). Det hade ev varit bästa för köparna eftersom de då slipper besiktiga tanken i framtiden. Får höra med dem.

Det är som sagt inte så stor kostnad med att besiktiga tanken, men risken finns ju att den inte blir godkänd och då får man ytterligare kostnader.
 
Den måste ju ändå tömmas för att kunna besiktas väl?

Jag sålde den oljan som var kvar i min tank o fick ihop nog med pengar till en tigersåg o skrotade ner min tank själv, ett skitjobb men det var relativt snabbt gjort iaf.

Men nu har du ju sålt ditt hus med oljetank i så det är ju lite sent för det. Prata med köparen, man kan ju misstänka att han räknar med att tanken är besiktad och godkänd, då kanske han blir lite missnöjd om du har sågat bort anslutningarna när de får tillträde.
Kommunikation är nog lösningen på ditt problem tror jag.
 
I mitt kontrakt finns en paragraf med som lyder: "Säljaren garanterar, att något åläggande från miljö- och hälsoskyddsnämnd eller annan myndighet inte föreligger."

Jag vet dock inte om den passar in på detta fall.
 
Ja den måste väl rengöras först ändå. Pratade precis med en firma som gör besiktningar och om man skall ställa av den får man ändå utföra besiktningen först. Så i så fall kan jag lika bra bara göra besiktning och sen får köparen göra vad han vill.

Har tidigare fått ett pris på 3000 :- för att helt ta bort tanken. Besiktiga kostar 3500 :-.

Besiktningen är ju rätt meningslös att göra även för köparen ifall de liksom vi tänker ta bort tanken. Vi hade tänkt ta bort både panna och tank. Förutom att man slipper kostnaden med besiktningen och får lite extra utrymme inomhus över så är det även en viss värmeförlust i och med att varmvattnet går vägen via pannnan som det är kopplat nu (iaf enl en VVS kille jag talat med). Så bara fördelar att ta bort eländet. Så köparen är nog mer intresserad av att få lite ekonomisk ersättning istället för att få en besiktning utförd.

Får väl dock i så flal skriva ett papper på att köparen accepterat att tanken inte är besiktigad etc.
 
  • Gilla
Jii
  • Laddar…
Staffans2000
Oj oj oj, vad lätt det är att komplicera de enklaste problem!
Eftersom oljepannan fungerar är det ju bara för köparen att elda upp oljan och därefter skrota tanken ifall han så önskar.
Blanda inte in besiktningsfirmor o.dyl.
Snacka med köparen, alt. gör ingenting, men OM köparen börjar trilskas ang. tanken kan du nämna att du i så fall skall ha betalt för oljan.

Mulna hälsningar: Staffan
 
Hemmakatten
Det är nog inte "bara" att elda upp oljan, dels för att det garanterat finns utfällningar i botten på tanken och dels för att pannan inte heller är använd på mer än 10 år. Det krävs nog en ordentlig genomgång och service av pannan först. De flesta unga familjer idag har nog ingen aning om hur en oljepanna fungerar och dessa köpare lär nog inte vilja använda den heller eftersom det finns bergvärme. För att undvika allt strul så skulle jag göra det allra enklaste, dvs. besiktiga pannan och sedan lämna huset till köparna på tillträdesdagen. Har man sålt så har man och då vill man inte ha nåt gammalt som ligger kvar.
 
Jo precis. Dessutom sp behöver man ställa omlite i jordvärmeaggregatet eftersom det är ställt idag så att oljepannan går igång med automatik först ifall jordvärmen inte ger tillräcklig effekt.

Enklaste är att göra en deal, antingen besiktiga skiten eller ge dem lite cash för att själva ta hand om det. Vill inte få det där i nacken efteråt. Tar och försöker göra mig av med oljan innan dessutom (har sagt att det inet är någon olja i tanken i princip men såg nu att det var mer än vad jag trodde, säkert 3-400l). Någon slant borde man kunna få för det tycker man.
 
Bara sätt ut en blocket nnons på oljan, jag fick ett par spänn/liter för min bottensats, var ngn fjolle som skulle filtrera o köra sin bil på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.