Tja alla,

Jag skulle vilja importera ett minireningsverk eftersom dem är så mycket billigare utomlnads jämnfort med sverige. Urvalet är större och mer avancerade med godkänt av EU's svarare regler. Hur hitta man en självständig servicetekniker?
 
Bump... Frågan är intressant eftersom kommunerna ser mer och mer serviceavtalet som tecknas med leverantörerna. Har ju visat sig att det på lång sikt är viktigare med underhållet än fabrikatet om man mäter resultatet utav reningsprocessen.

Har du hittat någon info?

Påslagen är som vanligt stora i Sverige och tvånget till serviceavtal med leverantör öppnar naturligtvis till ännu större påslag.
 
Ja, det är väl inte omöjligt att det finns, men frågan är hur du kommer att hitta denna självständiga tekniker...
Var bor du?
Vad för verk tänker du importera? Har du bra koll har du på tillverkaren? Är det verkligen anpassat för Nordiska förhållanden? Anledningen att jag frågar är det är viktigt att verket håller måttet - även om det är billigt att köpa akn det ju bli dyrt skulle det börja krångla. Givetvis kollar du med din kommun att de godtar verket innan du beställer, eller hur!?
 
Vad får man för dokumentation av de etablerade serviceföretagen?
Vad hindrar en från att göra detta själv, med korrekta analyser och kemprodukter?
 
Tycker frågan är intressant.
Vad jag förstått har kommunerna Naturvårdsverket NFS 2006:7 som grund för sina stipulerade skyddskrav. Så långt inget konstigt.

Men hur denna nivå garanteras, och om kommunen enligt lag kan kräva att en i övrigt godkänd anläggning måste vara ansluten till tillverkarens serviceorganisation, är en bra fråga.
 
Ingen framgång kring detta? Frågan är aktuell än idag, tyvärr..

Min kommun ställer kravet att jag tecknar ett service-avtal med någon som är utbildad inom det specifika minireningsverket. De säger att det normalt innebär att den som utför servicen har fått utbildning av den specifika tillverkaren, viket innebär att det blir väldigt svårt att köpa minireningsverk från t.ex Polen där samma minireningsverk kostar betydligt mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.