Hej!

Det har uppstått ett väldigt jobbigt bekymmer i huset.

Vår BRF är mitt uppe i ett fönsterbyte. Alla fönster och balkongdörrar i fastigheten skall bytas. Styrelsen har efter att ha varit i kontakt med ett flertal fönsterfirmor samt tittat på många olika typer av lösningar, valt en fönsterfirma.

Vi var redan från början tydliga med att vi ville behålla fastighetens utseende.
I samråd med denna firma valdes en fönstermodell som utseendemässigt passade fastigheten bäst. Denna modell har dessutom innerbågar i allmoge-design, vilket vi har på våra gamla/befintliga fönster och balkongdörrar.

Vi kan kalla fönstrets modell för "A".

Nu har fönsterfirman påbörjat arbetet och hunnit byta fönster i några lägenheter. Det har dock visar sig att innerbågarna EJ är i allmoge-design utan helt släta (i 90-talsstuk).

Problematiken:
Det har blivit känt att en styrelsemedlem, helt utan ett styrelsebeslut eller i samråd med annan ledamot, gjort en ändring av innerbågarnas design. Personen har alltså utan att vara behörig gjort ett designval som negativt påverkar hela fastigheten och våra medlemmars bostäder. Den släta designen på innerbågarna är inte på något sätt lik den gamla och dess 90-talsstuk passar inte alls in.

Alla fönster är redan tillverkade och klara. Fönsterbytet pågår just nu.

Kan personen som obehörigt gjort denna ändring ställas till svars rent juridiskt?

De få som för tillfället har kännedom om det inträffade tycker alla att designen är felaktig. Det kostar naturligtvis väldigt mycket att byta ut alla bågar så det är inget direkt alternativ ljust nu.

Vem är juridiskt ansvarig och kan ställas till svars för denna oerhört kostsamma tabbe?

Villet är det smartaste sättet att lösa detta på? Det hela känns väldigt väldigt tråkigt.

OBS! Personen som helt obehörigt gjort denna ändring av designen vill ej ta något ansvar för det inträffade och tycker inte heller att medlemmarna i föreningen behöver få kännedom om detta.

Tacksam för ett svar.
 
Om ni rättar till felet så får ni en extrakostnad. Om personen i fråga verkligen inte var behörig att ändra beställningen så kan ni ju stämma vederbörande på detta belopp. Allt beror på hur viktigt det är och om ni orkar ta den striden.
 
Obs, det vill till att ni dels verkligen kan bevisa att vederbörande gjort ändringen och dels att vederbörande verkligen inte var behörig att göra den. Dessutom måste ni nog verkligen rätta felet och ta den kostnaden innan det finns något att processa om.
 
O
Du måste först försöka få fram några "bevis" på att det är den medlemmen som beställt ändringarna samt att den inte är behörig.
Sitter medlemmen i styrelsen?
Vad har du för funktion?
 
Trist. Jag tror inte att det är realistiskt att få någon form av skadestånd från styrelsemedlemmen. Men se till att få bort vederbörande från alla former av styrelsearbete.

Jag skulle iofs kolla med fönsterfirman om det går att ändra till någon rimlig kostnad. Fönstren är väl troligen någorlunda standard, så de borde kunna sälja dem genom sin normala verksamhet.

Hur gick det till? Körde han medvetet över er andra, eller finns här något ärligt missförstånd?
 
Vad står det i beställningen? Kan ni överhuvud taget bevisa att en ändring har gjorts?
 
C
1.Hade han som beviljade ändringen ställningsfullmakt,d.v.s. fick han bestämma?
2. Firman som gör jobbet,kunde de tro eller visste de att han hade ställningsfullmakt?
3. Hade han varit kontaktmannen från Brf. till fönsterfirman?

Altt för att utröna om firman förstod eller borde ha förstått att den här mannen inte hade rätt att sluta avtal för Brf. räkning
 
Godmorgon!

Vill börja med att tacka för alla svar.

Ska försöka besvara alla frågor så gott jag kan. Missar jag något vore jag tacksam om ni meddelar mig detta.

Gällande "bevis" på att personen i fråga gjort denna ändring/beställnig helt själv, finns detta svart på vitt (bekräftat skriftligen). Personen gjorde ändringen muntligen. Ändringen gjordes som sagt av ordförande i vår BRF, helt utan något styrelsebeslut, eller genomgång med övriga ledamöter eller andra medlemmar i föreningen. Personen (ordförande) tycker även att det är onödigt att informera medlemmar i föreningen om det inträffade. Detta är oerhört upprörande och känna fel på alla sätt och vis. Jag tror personligen att även värdet på fastigheten kommer att påverkas på ett indirekt sätt, genom minskad trivsel och helt missanpassad innerdesign på våra nya fönster. Finns det någon mäklare här som kan bekräfta/såga mitt påstående?


carra skrev:
1.Hade han som beviljade ändringen ställningsfullmakt,d.v.s. fick han bestämma?
2. Firman som gör jobbet,kunde de tro eller visste de att han hade ställningsfullmakt?
3. Hade han varit kontaktmannen från Brf. till fönsterfirman?

Altt för att utröna om firman förstod eller borde ha förstått att den här mannen inte hade rätt att sluta avtal för Brf. räkning
1. Personen som gjort ändringen är ordförande i styrelsen. Det finns dock ej någon för detta ändamål utfärdad fullmakt.
2. Firman har vetat att personen är ordförande i styrelsen. Kan dock inte svara på vad de trott gällande ställningsfullmakt.
3. Vi har haft en extern konsult (byggingenjör) som varit vår huvudsakliga kontaktman till/mot fönsterfirman. Detta främst för att sköta upphandling och gå igenom de tekniska bitarna. Styrelsen har dock själva haft kontakt med fönsterfirman utan att konsulten medverkat.

Vår BRF:s firma tecknas förutom styrelsen i dess helhet, av två styrelseledamöter i förening.


Jag är väldigt besviken och upprörd över den medvetna nonchalans som lett till detta.


Hoppas att jag kunnat besvara era frågor. Om något är luddigt/oklart ber jag er hojta till!
 
C
Eftersom den som talat med firman är ordförande I Brf. har de sannolika skäl till att tro att han har ställningsfullmakt.M.a.o. ni kan inte mot firman åberopa att de borde ha insett att ordf. inte hade fullmakt att besluta.

Inte bra att Ni "lät" flera prata med firman, allt borde ha skett genom ert tekniska ombud.Inte ens styrelsen I föreningen borde ha talat direkt med firman.

Sannolikt har Brf. en försäkring som även omfattar styrelseansvar.... Ni borde titta på försäkringsvillkoren och tala med ert försäkringsbolag,det bolag som har fastigheten försäkrad.....
 
carra skrev:
Eftersom den som talat med firman är ordförande I Brf. har de sannolika skäl till att tro att han har ställningsfullmakt.M.a.o. ni kan inte mot firman åberopa att de borde ha insett att ordf. inte hade fullmakt att besluta.

Inte bra att Ni "lät" flera prata med firman, allt borde ha skett genom ert tekniska ombud.Inte ens styrelsen I föreningen borde ha talat direkt med firman.

Sannolikt har Brf. en försäkring som även omfattar styrelseansvar.... Ni borde titta på försäkringsvillkoren och tala med ert försäkringsbolag,det bolag som har fastigheten försäkrad.....
Det har aldrig varit på tal att åberopa att firman gjort en beställning på felaktiga grunder. Firman har enligt mig inte gjort något fel utan skött allt enligt plan. De enda som pratat med firman är styrelsen. Det har då enbart gällt enklare frågor och aldrig några beställningar, avtalsfrågor, tekniska frågor eller dylikt. Allt detta har gått via vår externa konsult. Vad gäller rent juridiskt enligt dig? Vad anser ni som läst denna tråd är moraliskt rätt? Skall vi omedelbart gå ut med information till medlemmar i föreningen och beskriva läget, eller skall detta undvikas. Min personliga åsikt är att föreningens medlemmar bör få kännedom om detta omgående. Det finns ingen vilja att hänga ut någon enskild person som syndabock. Dock är det en väldig nonchalans som ligger till grund för detta misstag. En nonchalans och ignorans som genomsyrat personens medverkan i hela processen. Trots påminnelser har föreningens ordförande totalt struntat i vissa saker som hade gjort att felet inte hade kunnat begås.
 
Låter som att personen inte är lämpad till att vara föreningens ordförande.
 
13th Marine skrev:
Låter som att personen inte är lämpad till att vara föreningens ordförande.
Håller med, tycker dessutom att ordföranden bör stå till svars inför brfs samtliga medlemmar.
Folk måste börja ta ansvar för sina handlingar!
 
  • Gilla
Bagarn
  • Laddar…
C
Nej,men det torde vara intressant att undersöka OM nån annan skall betala och I så fall att hitta denne som också kan betala.O det kanske inte ordföranden kan ur egen plånbok,det är därför styrelseansvarsförsäkringen finns,alltså för att I görligaste mån se till att de/den som gjort en förlust också får kompensation för detta.Finns ingen anledning att kräva någon på ersättning som inte kan betala.

Alltså: Till försäkringsbolaget o be dem ersätta skadan.

Styrelseordf. har överskridit sina befogenheter,det är klart enligt vad du berättat,detta har lett till men för föreingen,då skall han betala.Har han förmåga/vilja till detta?

Styrelsen skall inte mörka detta för medlemmarna,då blir ni solidariskt ansvariga,en för alla,alla för en.

Vilket betyder att om någon är förmögen o kan betala o de andra inte kan betala får han som har pengar betala.
 
Tack alla ni som tagit er tid att komma med input. Uppskattas verkligen!

Carra,
Försäkringsbolaget skall kontaktas under dagen. Hur blir det om det skulle saknas en "ansvarsförsäkring"?

Är övertygad om att övriga styrelsemedlemmar inte vill stå som ansvariga för detta.
"En för alla,alla för en." (gällande styrelsen) - Är det ur moralisk synvinkel, eller är det på det viset rent juridiskt, om detta inte omgående meddelas resten av föreningens medlemmar?

Återigen,
Tack för ert engagemang!
 
Det måste väl vara ett årsmöte eller extra årsmöte som röstar för att inte bevilja ansvarsfrihet för styrelsen.
Det är kanske så att övriga medlemmar i föreningen tycker att beslutet och utförandet är OK :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.