Har av sambons bror köpt ett bord som han tillverkat själv i furu. Vi ska ha det som köksbord och vet inte riktigt vad vi ska göra med det för att dels kunna behålla den råa ytan, dels ha ett bord som är lätt att hålla rent och torka av flera gånger om dagen. Vi har en treåring och en bebis på väg, så endel mat måste bordet tåla utan att bli helt förstört. Sambons brorsa trodde på linolja i två lager. Vad tror övriga?
 
Linolja är en bra behandling men kanske inte tillräckligt slitstark för ett matbord. Kräver också en del underhåll. Det klassiska receptet är ju att olja "en gång om dagen i en vecka, en gång i veckan i en månad och en gång om året för evigt"
En variant jag använt som fungerar bra är att blanda lika delar linolja, lacknafta och oljebaserad klarlack. Det går bra att stryka på med en trasa, låta det dra in en liten stund och torka bort överskottet. Ett par, tre lager ger hyggligt skydd.
/B
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Klarlack är alternativet för dig som har barn som kan vara lite hårdhänta mot bordet. Slipper underhålla och det ger ett effektivt skydd. Glans på lacken kan du välja själv beroende på hur du vill ha det. Lackar du det själv kan du stryka på hur pass tjock yta du själv tycker är lagom för att ge ett bra skydd.
 
Bonan, jag håller med om att klarlack är det bästa skyddet men det är svårt att behålla träkänslan på lackat bord.
Beroende på hur man värderar hållbarhet å ena sidan och träkänslan och utseendet å andra sidan kan man tänka sig allt från epoxy till ingenting alls.
Har sett många gammlat bord med furuskiva som med åren och skurtrasan fått en vacker grå färg.
Marengo: Bästa sättet är kanske att skafa några spillbitar och testa några olika behandlingar så ni ser hur de olika resultaten blir. Linolja gör ju tex furu lite gulare i färgen.
/B
 
En kommentar, lite beroende på vad man tror på så säger jag att lacknafta hör inte ihop med linolja, helllre balsamterpentin. Liknande resultat men jag personligen använder inte lacknafta till detta.

/Kent
 
Bra tips men klarlack gör väl bordet glansigt och vi skulle vilja ha kvar känslan av grovhyvlat trä. Idag hörde jag om bivax blandat med terpentin. Hur blir det, månne?
 
margeo skrev:
Bra tips men klarlack gör väl bordet glansigt och vi skulle vilja ha kvar känslan av grovhyvlat trä. Idag hörde jag om bivax blandat med terpentin. Hur blir det, månne?
Det finns olika typer av glans på klarlack. Glans 10 är den typen man använder på köksluckor som är ganska matt. Allt högre glans ju plastigare ser det ut i mina ögon. Finns väldigt klara klarlacker utan pigment som verkligen behåller den rustika känslan och verkar som bra skydd.
 
Vi har ett furubord som vi tillverkat själv av gamla furureglar vi hittade i skogen. Det har varit en hel del mjukt som vi tagit bort med stålborste och sen skurade med såpa innan vi slipade fram ådringen lite lätt i det dessutom. Dvs, det är ett bord med väldigt ojämn yta men det blev riktigt vackert rustikt, pasande i vår sommarstuga.

Vi valde att vaxa bordet. Hittade faktiskt vax på Indiska för 89 kr som vi först bara tänkte testa på undersidan med men sen vaxade hela bordet med när resultatet blev fint. Vi hittade sen samma vax på Hornbach för 109kr burken och med olika nyanser men vi har valt den färglösa.

Vi hade lite bråttom att få det klart när vi gjorde det och hade gäster dagen efter innan vaxet hann härda ordentligt, bl.a. en del ungar. De två första brädorna där vi snålade lite med vaxet kan man se att det drar åt sig vatten på när det spills men de andra två har bibehållit en suverän yta där det inte var några som helst problem med att få bort rödvinsstänk dagen efter. "Snart" ska vi ta och vaxa en omgång till...

Men kontentan är att jag kan i varje fall rekommendera vaxning, tycker det blir en riktigt mjuk skön yta av det där trät verkligen kommer till sin rätt.
 
Vaxolja är ju också ett alternativ. Kolla med Herdins t.ex. Då får du en yta som inte är så blank men som tål en hel del.
 
hårdvaxolja som arbetas in i ytan med en fin slipklots är mitt tips! Funkar kanon!
 
Hej.
Alla mina bord, stolar, speglar och trappräcken (alla i ek) inomhus behandlar jag på samma sätt. Hälften T-röd och hälften kokt linolja. Skakas väl och trasorna blötlägges efter färdigt arbete.

Efter en tre fyra behandlingar blir materialet hårt och vattenavvisande. Har en sjövild 2 åring som kladdar en hel del. Om det blir ngt märke kvar finslipar jag bara och oljar om igen! Funkar kanon.

Lycka till!
 
L
vi betsade vårt furubord med spritbets och sedan hade vi vattenbaserat matt golvlack på detta ca 5 lager. Har hållt otroligt bra och då har vi en 1,5 åring som sitter och hackar dagarna i ända på detta... Ca 3 år sen vi lackade och bordet ser likadant ut fortfarande. Om man använder matt lack ser det inte så lackat ut som om man kör klarlack.
 
flymax skrev:
Hej.
Alla mina bord, stolar, speglar och trappräcken (alla i ek) inomhus behandlar jag på samma sätt. Hälften T-röd och hälften kokt linolja. Skakas väl och trasorna blötlägges efter färdigt arbete.

Efter en tre fyra behandlingar blir materialet hårt och vattenavvisande. Har en sjövild 2 åring som kladdar en hel del. Om det blir ngt märke kvar finslipar jag bara och oljar om igen! Funkar kanon.

Lycka till!
Var köper man kokt linolja och vilka märken rekommenderas?
 
Linolja borde du kunna få tag på i vilken butik som helst. Vad det gäller märken ska jag låta någon annan svara på det=)
 
Färgbutik menar jag såklart=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.