En bekant äger en bostadsrätt i en liten förening med bara 8 lägenheter. En av lägenheterna på första våningsplanet har stått tom flera år eftersom ägaren drabbades av demens och flyttade hem till sin som. För att par månader flyttade ägaren tillbaks tillsammans med sonen.

Nu har grannarna märkt att det luktar väldigt illa i trappuppgången vid deras dörr och lukten sprider sig i trappuppgången. Stekos sprider sig upp till grannen i lägenheten ovanför, riktigt starkt.

Vad kan styrelsen göra åt detta? Detta har lett till skrivelser från flera av medlemmarna till styrelsen.
 
J
Styrelsen borde börja med att kolla när senaste OVK utfördes. (OVK står för Obligatorisk VentilationsKontroll och utförs tex av sotaren i samhället). Annars är det bra att börja i den änden. Detta kan man inte neka till som innehavare. Kanske bra att kolla de övriga 7 samtidigt också , så att de inte bytt köksfläktar/satt igen ventilationen eller liknande. Alla behandlas ju då även lika och ingen känner sig (eller kan gnälla på att bli) utpekad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R realdexter skrev:
Nu har grannarna märkt att det luktar väldigt illa i trappuppgången vid deras dörr
Pratar vi bara om stekos eller även andra lukter? När du skriver "luktar väldigt illa" tolkar jag det som något värre än doft från matlagning men jag kanske misstolkar dig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi bara om stekos eller även andra lukter? När du skriver "luktar väldigt illa" tolkar jag det som något värre än doft från matlagning men jag kanske misstolkar dig.
Stekos upp till grannens lägenhet. Lukten i trappan är av annat slag, luktar gammalt, unket, ohygieniskt. Svårt att beskriva i ord.
 
J Jocke Best skrev:
Styrelsen borde börja med att kolla när senaste OVK utfördes. (OVK står för Obligatorisk VentilationsKontroll och utförs tex av sotaren i samhället). Annars är det bra att börja i den änden. Detta kan man inte neka till som innehavare. Kanske bra att kolla de övriga 7 samtidigt också , så att de inte bytt köksfläktar/satt igen ventilationen eller liknande. Alla behandlas ju då även lika och ingen känner sig (eller kan gnälla på att bli) utpekad.
Ska rekommendera styrelsen att genomföra OVK! Tack!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.