jag har precis köpt en obd2 dongel till bilen men när jag sätter dit den så verkar det som om det är ström till den även om tändningen är avslagen, då är det ju risk att batteriet blir urladdat om man inte kör bilen eller kan den vara så konstruerad att den inte drar ström efter en stund ? :thinking:
 
Den borde inte dra så mycket att det märks på batteriet förr än efter ganska många timmar.
 
useless useless skrev:
Den borde inte dra så mycket att det märks på batteriet förr än efter ganska många timmar.
Jag hade sagt dagar eller till och med veckor men egentligen har jag ingen aning om vad den kan tänkas dra. Det finns ingen specifikation/manual med som säger vad den drar?
 
Vad är syftet med dongeln ? Ska den bara användas under körning eller fyller den någon funktion även när du parkerat bilen?
 
Kan även vara så att den har ström i 30 minuter eller så innan det stängs ner. Oftast har bilen ett par kretsar med förbrukningsström, en är bara igång när motorn snurrar och tändningen är på. Höga förbrukare. En del stängs när tändningen stängs. En del stängs efter ett tag när bilen stått utan tändning på (ex stereo osv). En del stängs när bilen låses. En del stängs en bra stund senare.

Kan vara saker som ska ha ström en stund för att stängas ner kontrollerat, fläktar som ska kunna kyla lite en stund efter bilen gått för att det inte ska bli för varmt i elektronik mm. Kan vara så att din OBD får strömmen från en sån källa. Så kan du se en LED på OBD-dongeln lysa utifrån bilen så kolla till den lite då och då under en timmes tid o se om den till slut slocknar.

Kan även vara så att bilen registrerar detta som en felkod. Att det normalt inte SKA dras ström från det uttaget när bilen är i viloläge och när denna då drar ström så bryter bilen till slut den för att undvika att batteriet töms. Då bör du kunna se spår av det när du startar efter en natt exempelvis, att saker tar lite längre tid att starta än normalt (eftersom strömmen blivit bruten). Tänk dig en dator i viloläge eller helt avstängd.
 
Cheesen
Har Telia sense i båda bilarna och där kan man ställa in så att Wifi stängs ner efter en stund... Den har dock alltid ström, annars funkar inte inbrottsfunktionen. Det går inte några stora mängder ström genom dongeln dock, skulle tro att batteriet blir urladdat på sex veckor istället för sju om du lämnar bilen övergiven. (moderna bilar har en viss standbyförbrukning för larm och dylikt)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.