Våran BRF, med ett antal radhus, har ett värmesystem som troligen är i obalans. Vissa lägenheter har element som är kalla och vi misstänker att några element "kortsluter" systemet så att värmen tar genvägar.
Tilloppstemp från FJV-C är ca +65C, returen ligger på ca +50C vid -10C ute:
IR_0185.jpg IR_0186.jpg

Detta element verkar kyla bra då returen är låg. De flesta element är så:
IR_0176.jpg IR_0177.jpg
IR_0191.jpg IR_0192.jpg

Detta element källaren verkar vara fullt öppet och feljusterat. Denna måste vara del av att "kortsluta" systemet:
IR_0183.jpg IR_0184.jpg

Så, hur justerar man in maxflödet i ett element? Finns det flödesmätare att sätta på tilloppsröret?

Vad ska tempdiffen vara på ett element? Beror det på effekten och isf hur mkt?
Antar att det är ngt fel ifall de flesta elementen ligger på +60/+30 medan stamledningen ligger på +60/+50..
 
  • IR_0175.jpg
C
På radiatorerna skall det finnas en strypventil på returledningen (under ett täcklock) och det är där man justerar in maxflödet. I ett större system med flera kretsar finns dessutom en strypventil på varje krets för att justera den inbördes balansen mellan kretsarna, den brukar vara graderad. Om jag förstått det rätt är målet att få samma returtemp i alla kretsar.
 
Hörde av en VVS'are att man kan justera på Danfossventiler dvs behöver inte justera på avstängningsventilen.

Så för att justera in så öppnar man termostatventilen fullt åsså justerar man på den nedre tills alla element har samma returtemp? Låter inte helt lätt i ett stort system..
 
Såvitt jag förstått det så brukar man sträva efter en differens på ungefär 8-15 grader grader över radiatorerna.

Shuntar ni inte ut vattnet, eller går inte det pga. varmvattenberedningen?

Och ja, det torde vara en del pyssel att få till detta med så många radiatorer...
 
C
folkeorg skrev:
Hörde av en VVS'are att man kan justera på Danfossventiler dvs behöver inte justera på avstängningsventilen.
Man skall inte justera på någon avstängningsventil, det skall vara en separat strypventil avsedd för syftet. Men det stämmer nog att det går att ställa in "ändlägena" även på termostatventilen.

Så för att justera in så öppnar man termostatventilen fullt åsså justerar man på den nedre tills alla element har samma returtemp? Låter inte helt lätt i ett stort system..
Om jag förstått det rätt så justerar man vanligtvis radiatorerna efter beräknat värde, sedan mäter man in respektive krets. För jobbigt att mäta på varje enskild radiator antar jag. Men det är ändå ett rätt omfattande jobb.
Skulle dock tro att ni kommer långt genom att fixa de radiatorer som har hög returtemp. Antar att ni har kollat termostater och ventiler på de radiatorer som är kalla? Är ju annars ett vanligt problem att dessa kärvar.
 
På danfossen finns det något som jag tror kallas förinställning. Demonterar man termostaten finner man denna "ring" där man man kan ställa strypningen. Man drar bara ut den och vrider. Finns det flödesberäkningar så är det bara att ställa in på rätt värden.

IMG_0042[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går även att justera på returventilen också, sitter en insex under täcklocket. Det är mer failsafe för klåfingriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.