Vi köpte ett sommar hus i juli, igår konstaterades efter kontakt med sotarn att den ej har anmälts eller blivit godkänd efter installationen 1987.

Frågan är nog om man kan få den godkänd med de nya kraven som gäller i dag. Typgodkännande på kamin och skorsten från 1987 är nog inte giltlig i dag.

Missade att kolla detta vid köpet.

Vid kontroll med kommunen visade det sig stämma att den inte fanns.
Frågan är hur man skall gå vidare!
Skall man anmäla till kommunen och åka på en sanktionsavgift på 4500 och ev inte få den godkänd pga milbökraven i dag.
Alternativt riva bort och sätta dit en ny och göra regelmässig anmälan innan?

Någon som har erfarenhet av liknande?
Och kan vi ställa krav på tidigare ägare, de intygade att erforderliga bygglov fanns.
Eller kan installationen anses preskriberad och därmed godkänd.

Den är i dag provtryckt och besiktigad.
 
Sanktionsavgift skall inte kunna drabba dig. Den skall i första hand tas ut av den som installerat den en gång i tiden, och jag tror att samma preskriptionstider gäller som för bygglov. Men du får ju inte elda i den om den inte är godkänd.
 
Jag har själv har använt ett typgodkännande på en modulskorsten från tidigt 70-tal för att få en installation av en modern insatskamin godkänd 2016, så det gäller nog fortfarande ..

Frågan är väl om det inte är vettigare att köpa en modern kamin, som kanske kostar 5-10 tusen, och sen använda den gamla skorstenen (om den är godkänd för en modern kamin (tror det handlar om högre rökgastemperaturer?) om det är möjligt ...
 
harry73
Dolt fel är inte omöjligt. Det finns jurisprudens att man vid köp av fastighet få anta att bygglov mm finns. Att kolla bygglov ingår därmed inte i undersökningsplikten.
 
Redigerat:
Låt sotarn sota och gör inget väsen av det. Saker har fallit ur registret förr.
Kåken mina föräldrar köpte i början på 80-talet låg i ett sotardistrikt där sotarmäster hade allt i huvudet, sen åkte han på hjärnblödning...
 
Ring till kommunen och anmäl och gör rätt. Vad händer om det börjar brinna? Gäller försäkringen?

Vi tog över en sommarstuga ifrån en släkting. Den hade en installerad kamin som har funnits så länge jag kommer ihåg. 20+ år i alla fall. Fanns ingen anmälan på denna och den hade aldrig varit sotad.. vi ringde kommunen och behövde bara göra en anmälan samt provtryckning + sotning. Så nu är den godkänd. Behövde inte visa några papper..
 
Fadai
Håller med StevieGee, ärlighet o öppna kort brukar funka bäst.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.