Av reklamen framgår att du betalar först när huset är färdigt. Så är inte fallet. På samma sätt som när du bygger med vilket annat bolag som helst, så krävs ett byggkreditiv. HusCompagniet litar alltså inte på dig, som de påstår. Skillnaden är bara att betalningarna inte förfaller löpande, som vid andra entreprenader. Detta medför också att du inte kan stoppa ett bygge som går fel. Har du ett vanligt förfarande, kan du vägra utbetalning om exempelvis grunden är felaktig. Med HusCompagniet går bygget bara vidare.

När det kommer till slutavräkningen säger vanliga regler att du har rätt att innehålla en del av köpeskillingen, för att säkerställa att du har "något innehållet", om huset är felaktigt. -- HusCompagniet bryr sig inte om dessa regler, utan förklarar bara att det inte blir någon nyckel till huset om betalningen hålls inne.

Överlämnandet sker vid slutbesiktningen. Då skall allt betalas. Den som granskar är en besiktningsman från Gar-Bo, som HusCompagniet förordar. Det som kollas är dock i princip bara att det inte är färgspill eller ytliga skador i parketten och andra saker som man kan se med ögat. Att huset i övrigt, som vårt hus, var felbyggt med felaktiga våtutrymmen, takfönster som läckte rakt in på vinden och vattensystem som inte var godkänt "såg" besiktningsmannen inte.

Som beställare har du inte en chans att upptäcka de allvarliga felen som kan föreligga. Formellt har du en egen kontroll/kvalitetsansvarig. I fallet med HusCompagniet fungerade detta inte, eftersom HusCompagniet inte rättade sig efter dennes synpunkter. Även kommunens synpunkter ignorerades.

Huset blev således godkänt av besiktningsmannen vid slutbesiktningen, betalning erlades. Dock hade HusCompagniet avvikit så mycket från byggnormen att kommunens inspektörer fick underkänna huset.

Var försiktig och välj omsorgsfullt vem som skall bygga ditt hus. Välj någon du kan lita på.
Undvik fagra löften. Försäkra dig om att byggaren känner till våra regler och är ärlig. Att säljaren säger att "han litar på dig" innebär inte att du kan lita på honom.
 
har för mig att lagen säger att då du bygger hus idag, måste ha ett intyg om byggnads kreditiv. Sen oavsett ifall du betalar kontant eller som vanligt.t
 
nybyggd skrev:
har för mig att lagen säger att då du bygger hus idag, måste ha ett intyg om byggnads kreditiv. Sen oavsett ifall du betalar kontant eller som vanligt.t
När jag byggde mitt senaste hus hade jag inget byggnadskreditiv. Bröt jag mot lagen då? Och i så fall, vilken lag?
 
Mikael_L
nybyggd skrev:
har för mig att lagen säger att då du bygger hus idag, måste ha ett intyg om byggnads kreditiv. Sen oavsett ifall du betalar kontant eller som vanligt.t
Det låter märkligt, ja det låter rent av osannolikt.

Varför ska en person som har 5 mille på banken behöva teckna ett kreditiv?
 
men vänd på steken, hur kan byggaren veta att dom 5mille inte hamnar i en semesterbostad i Thailand under byggtiden?
 
Genom en bankgaranti
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.