Har gått och köpt ett torp ute i skogen där vattnet i kranen kommer från en kallkälla bakom stugan. Nu är jag sugen på att ställa dit en badtunna. Men är osäker på hur jag ska ta reda på att kallkällan kan fylla den (ca 1000 liter). Det finns heller ingen el.
 
Düsseldorff
Jag fattar inte vad du menar? Det är klart att källan kan fylla en badtunna. Frågan är väl hur stort flödet är, dvs hur lång tid det tar.

Eller menar du att källan brukar sina?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag fattar inte vad du menar? Det är klart att källan kan fylla en badtunna. Frågan är väl hur stort flödet är, dvs hur lång tid det tar.
Ja, jag vet inte? En brunn kan man ju tömma. Tänkte om en kallkälla också kan dräneras så att den behöver ”fylla på” en period efter att man låtit vattnet rinna konstant?
 
Du får kolla flödet i källan
Är det som en brunn som du kan tömma och sen kolla hur lång tid det tar att fyllas upp.

är det ett flöde får du fylla en hink eller nåt...

sedan räkna hur lång tid 1000 liter skulle ta.

/ATW
 
Düsseldorff
A Anj skrev:
Ja, jag vet inte? En brunn kan man ju tömma. Tänkte om en kallkälla också kan dräneras så att den behöver ”fylla på” en period efter att man låtit vattnet rinna konstant?
Ja, det är ju det jag skriver, att frågan är hur lång tid det tar att fylla. Du kommer ju inte ta slut på källan.
 
  • Gilla
Anj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.