Limknekt heter de, egentligen. Ja, det funkar helt ok, jag har några sådana.

Just denna modell har jag inte använt. Däremot samma typ. Tror de är vanligare på andra sidan pölen. De jag har använt var dock till 1 1/2" rör. Hade längder på uppemot 3m. I de lägena var de väldigt smidiga. För kortare längder hade de varit klumpiga.

Ja, följdfråga blir såklart. Var hittar man 3/4" gängstav?

Men den på en 2 4 regel verkar intressant.

pozz2 skrev:

Hornbach har gängade järnrör, osäker på dimensionerna. Annars kollar man i gula sidorna, här i göteborg finns några olika firmor som har sånt, har själv handlat mina och andra liknande grejer på sådana firmor. Har för mig att en av de jag handlat hos heter Göteborgs handelsstål. Tibnor kanske har.

Det vill ju till att man har en rak regel, och att den inte bågnar när man drar åt.

Har man bara något lagom att tvinga emellan kan man använda en vanlig snabbtving som man vänder "ut och in"

Stämmer det verkligen att röret skall vara gängat? tittar man på bilden så ser det ut som ett slätt rör.

hempularen skrev:
Stämmer det verkligen att röret skall vara gängat? tittar man på bilden så ser det ut som ett slätt rör.
Röret måste vara gängat i änden med veven, inte i den andra änden.

Rent teoretiskt skulle man kanske kunna fästa "vevänden" på annat sätt, tex en genomgående skruv+mutter.

pozz2 skrev:

Som andra har antytt: Det är inte 3/4" gängstav du ska leta efter, utan ett 3/4" slätt rör med (minst) ena änden gängad.

Lite beroende på vad du skall göra så skulle man ju kunna använda ett spännband.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.