Undrar bara om det är någon som har erfarenhet av o2 Energi - Sveriges enda helgröna elbolag

Verkar ju som en bra idé, men någon som vet nån "nackdel" eller vad man bör tänka på.

Funderar själv på 10 andelar för att täcka ca 80% av elförbrukningen.
 
Jag tecknade avtal med dem i våras med start 1a juni. Inget smolk än iaf. :)

Jag har samma planer som du att köpa andelar som täcker ~80%. Men jag tänkte vänta lite, dels för att "känna på" företaget lite och dels för att de pengarna just nu går till renovering av kåken...
 
Av princip vägrar jag (om möjligt) att använda subventionerade energikällor, jag är emot subventioner över huvud taget, jag tycker att man ska betala vad det kostar oavsett om det handlar om energi, mat osv.
 
elmont:

Nu hänger jag inte riktigt med på vad som är subventionerat? Är det vindkraften (vindkraftverken) som har stöd? Statligt?
Är lite dåligt insatt i det, måste jag erkänna.
 
Har inte några dagsfärska uppgifter men varje producerad kwh el från vindkraft har en subvention på runt 1-1,25:- om man räknar in den totala kostnaden, vattenkraft har med motsvarande räknesätt en kostnad på c:a 10-15 öre/kwh, kärnkraften ligger runt 30-35 öre/kvh.
Ja det är politiskt besutade stödformer
 
aha, då förstår jag. Kanske är ett sätt att få "igång" vindkraften i sverige då, tänker jag? Pga miljövänligare alternativ osv osv... ja, jag får se hur det blir med elen. Ska ta en funderare... tack för informationen iaf, nu vet jag lite mer.
 
elmont: då har ju fakta utlämnats från o2's hemsida. de har en graf där de jämför de olika energikällorna gällande produktionskostnad/lönsamhet. i de graferna låg vindkraft i ungefärlig paritet med de andra...men utan subvention skulle vindkraften pekas ut som direkt olönsam eller?
 
Har nått stått i tidningen eller nån sagt nått på TV brukar väl det också alltid vara sant? Och hur tror du då att reklamen på en hemsida är, kanske inte helt fel men kanske hellre inte hela sanningen.
För skulle vindkraft vara så "ekonomisk" borde väl även dom stora drakarna lägga ner sina kärnkarftverk och bara bygga vindkraft eller?
 
Enligt Vattenfall:

Det kostar mellan 45 och 75 öre att producera en kilowattimme vindkraftsel, 16-18 öre för gammal kärnkraft och i snitt 10 öre för vattenkraft.

- Utan subventioner kan inte vindkraften bli lönsam inom överskådligt tid, sade Vattenfallchefen Lars G Josefsson.
 
elmont: reklam är alltid reklam och är inget man kan lita på. :)

men är det inte så, att "nya" saker kostar mer i början? vatten- och kärnkraft är lastgammalt och har körts in under många år och de stora investeringarna är troligen avbetalda sedan länge. därav nu "låga" priser.

borde det inte vara så att vindkraft får en chans med subventioner för att när det är väl utbyggt/intrimmat/avbetalt så kanske det kan matcha andra energikällor? jag tror att produktionskostnaden för verket blir mindre ju fler som tillverkas också precis som med det mesta...
 
Om "nya " energikällor ska subventioners eller inte är en rent politisk sak och inte en ekonomisk.
Angående vattenkraft och kärnkraft har dom så vitt jag förstår inte fått några statliga understöd utan stått på egna ben och genererat enorma vinster genom åren, vindkraften kommer nog om 20 år när snurrorna ska bytas ut knappast att bli nått "billigt"alternativ, utan politikerna kommer nog att ännu en gång pytsa i pengar.
 
Håller med Elmont i detta fallet.
Jag har väldigt svårt att se att vindkraften skulle kunna bli lönsam utan subventioner. Framförallt den dagen då man börjar lägga in tillgängligheten i priset, då sjunker värdet av vindkraftsel kraftigt.
För det är ju så att det blåser ju inte alltid, Ta exempelvis dom dagarna då det är ricktigt kallt då brukar det ofta vara vindstilla.
 
Självklart behöver vindkraften service. Om 20 år finns troligen än mer effektiva verk att byta till. Kärnkraft och vattenkraft kräver ju sin service och har sin livslängd också även om livslängden är längre.

En fundering som slog mig...har du någon aning om hur det fungerar i Danmark? Där står det vindkraftverk överallt...och då menar jag verkligen ÖVERALLT! :)
 
Hur det fungerar i danmark?
Speca gärna lite noggranare frågor så kan jag nog svara på någgra i alla fall.
Lite allmänt om danmark i alla fall.
Danmark har en stor fördel mot Sverige det är att dom har ett kompakt nät, alltså dom behöver inte bygga stora uppsamlingsnät för vindkraften.
Senär det ju så att den svenska vattenkraften/kärnkraften i praktiken sköter regleringen av det danskan nätet. Så utan svenska vattenkraft/kärnkraft ingen dansk vindkraft.
 
Ah, det var lite vindkraftsallmänt om Danmark jag var intresserad av! Tackar!

Men hur kommer det sig att det finns så många i Danmark även om det är svenska förutsättningar som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.