Hej,

Vi har ett nybyggt hus och hoppas kunna stuva undan lite grejer på vinden som man brukar. När vi kikat upp ser vi bara ett hav av lösull, inga reglar, som vi tänkte lägga typ råspont på. Kan man kraffsa runt i det där för att hitta reglarna/takstolarna och lägga ”golv” på eller bör man regla upp över så man inte plattar till isoleringen och på så vis förstör den?

Tar gärna tips på hur vi gör för att inte sabotera. Detta ska alltså inte inredas som ”rum” utan helst att man kan få undan säsongsgrejer och ändå ha relativt lättillgängligt.

skickar med film på hur det ser ut.

Tacksam för input!
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
optimum
Kolla så takstolkonstruktionen håller för ökad belastning.
Sedan får du regla upp så det går lägga golv och se till att det inte blir helt tätt utan eventuell fukt kan komma ut.

Jag har själv gjort så på en mindre del av taket. Kanonbra att förvara sådant som tål kyla och lite fukt. Typ resväskor, plastjulgranen mm
 
A AnnaSundis skrev:
Hej,

Vi har ett nybyggt hus och hoppas kunna stuva undan lite grejer på vinden som man brukar. När vi kikat upp ser vi bara ett hav av lösull, inga reglar, som vi tänkte lägga typ råspont på. Kan man kraffsa runt i det där för att hitta reglarna/takstolarna och lägga ”golv” på eller bör man regla upp över så man inte plattar till isoleringen och på så vis förstör den?

Tar gärna tips på hur vi gör för att inte sabotera. Detta ska alltså inte inredas som ”rum” utan helst att man kan få undan säsongsgrejer och ändå ha relativt lättillgängligt.

skickar med film på hur det ser ut.

Tacksam för input!
Vi har en liknande kallvind. Jag reglade upp med 90×45 eller 120×45 (minns inte exakt) tvärs mot åsarna för att komma upp ovanför isoleringen. Sedan golvspån på det. Jag lade bara golv i mitten och byggde en sarg runt för att sakerna inte ska råka glida ned i isoleringen. Vi har resväskor, julgran och en del kläder i vakuuumpåsar och plastlådor med lock däruppe. Fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.