2003 fick vi bygglov på vårt hus.

I samband med det så ritade även handläggaren in vår 12 kvm svartbyggda bod på kartan. Det var tillåtet med endast 10 kvm friggebodar på den tiden så handläggaren gjorde vårt svartbygge vitt i ett svep.

Nu skriver vi 2010 och vi har faktiskt inte stängt bygglovet vilket i sig är lite dumt kan man tycka. Nu har vi påbörjat att projektera ett växthus+förråd på 19 kvm som skall ersätta den 12 kvm stora boden.

Frågan är nu: Kan man säga att den 19 kvm stora växthus+bod är bygglovsbefriad då vi har lov på 12 kvm i och med att handläggaren ritade in gamla boden på kartan? Jag resonerar såsom att 19 kvm minus 12 kvm = 7 kvm där 7 kvm är inom "friggebodsreglerna"....

Min magkänsla är att jag resonerar helt stolligt, men det hade varit trevligt att slippa bygglovskostnaden på drygt 6000 för ett växthus & bod på 19 kvm.

Dessutom känns det mindre sannolikt att hinna få lov på detta innan semestrarna om man skulle söka helt nytt bygglov.

Sammanställning av data:
Befintlig bod står väldigt nära tomtgräns - ca 1 meter till gräns. Växthuset och bod kommer stå på samma plats, men vara längre och lite djupare in mot vår egen tomt.
Befintlig bod är ca 2,5 meter hög. Nya växthusboden blir 3,6 meter hög.
Befintlig bod är 12 kvm. Nya växthusboden blir 19 kvm
 
Mikael_L
Fasting65 skrev:
Min magkänsla är att jag resonerar helt stolligt, men det hade varit trevligt att slippa bygglovskostnaden på drygt 6000 för ett växthus & bod på 19 kvm.
Hehe, tänk ändå, jag har precis samma magkänsla ;)

Har ni 7kvm byggrätt kvar enligt detaljplanen?

Kan ni isåfall bara bygga de där 19 kvm och sen lämna in relationshandlingar på detta när ni avslutar och stänger bygglovet. Och hoppas att tjänstemannen bara muttrar en aning om att det inte gick riktigt rätt till men ids inte börja gräva i detta. Särskilt nu när kommunerna har blivit överösta av bygglov enligt gamla PBL samt inte fått ordning på organisationen inför nya PBL.
Det är kanske svårt att vara överdrivet nitisk regelryttare just nu. :)
 
friggebodsreglerna säger att det skall vara fristående byggnad och inte utbyggnad. Jag skulle kört på ovanstående variant.
 
Fast om man ska peta så får ju friggebodar inte vara högre än 3 meter samt inte sitta ihop med befintlig byggnad...
 
Jag skulle säga att ni med 99% säkerhet behöver söka bygglov. Finns det några anvisningar i detaljplanen om komplementbyggnader och dess storlek? Eller är det BARA bostadshus som är tillåtet och inget mer?
 
Om ni fick bygglov 2003 så har det löpt ut om ni inte har byggt klart. Att ni inte har anmält att det är klart/lämnat in en kontrollplan betyder ju inte att det fortfarande lever.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.