Hej!
Dags att byta cirkulationspump, då det verkar som att kullagret håller på att ge upp med massa oväsen från pumpen vid samtliga hastigheter, ffa vid hög temperatur på vattentemperaturen. Luftat samtliga element samt pumpen och höjt trycket i systemet utan förbättring.

Nu till min fråga: Grundfos utbytesguide föreslog en snordyr Alpha 2, där jag är lite tveksam med nyttan av dessa pumpars mer avancerade funktioner såsom autoadapt etc. Absolut största delen av uppvärmningen sker via vattenburen golvvärme, med en cirkulationspump på respektive våning, som båda är inställda på konstant varvtal. En mindre del av uppvärmningen sker via tre element och en fläktkonvektor. Dessa är direkt anslutna på det rör som går från den pump jag ska byta. Har skissat upp det på bifogad bild, där det blir lite tydligare. Ser ni någon nytta av autoadapt eller ens differenstrycksstyrning på den nya pumpen? Pumpen som ska bytas är en Wilo RS 25/6 -130, där Grundfos föreslår Alpha2 25-80 130.
 
  • Flödesschema för värmesystem med bergvärmepump och olika värmecirkulationspunkter för byten och underhåll.
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Om du har ett driftsläge som fungerar bra idag kan du ju fokusera på att köpa en energisnål pump snarare än en med fler finesser och driftlägen.

Jag har bytt till alfa2 när befintliga pumpar gått sönder men har köpt nya begagnade till halva nypriset, men fokus här har varit att sänka pumpens energiförbrukning, inte betala för finesser. Det är stor skullnad i förbrukning på gammalt och nya energisnåla pumpar.
 
Jag bytte nyss till en Xylem pump med automatisk reglering av flödet (jobbar mot konstant tryck istället för ett konstant flöde) och jag ångrar det inte en dag!

Kostade strax under 4k

MEN då är nästan hela mitt hus uppvärmt med vattenburna radiatorer, är bara köket som har golvvärme (med egen pump).
Dessutom är min panna en gammal Eloved utan möjlighet att styra temperaturen ut på ett vettigt sätt (den har ett vred som går från 0-10, alltså inte en termostat shunt). Eldar för tillfället med ved, så temperaturen på vattnet varierar en del, och innan var temperaturen inne betydligt ojämnare
 
Det finns ju inte mycket annat att välja på än pumpar med några driftmoder som konstant-, proportionellt tryck och fasta varvtal. Sen kan man välja de eventuellt enklare man hittar av den typen utan mer finesser än så. Det räcker och blir över.

Har du inte reglering som ändrar flldet mycket i ditt system är ju fast varvtal ok men kan gärna ersättas med konstant tryck. Om inte annat är det bra om man justerar lite någon gång ute i systemet.

Främst är det energiförbrukningen man får lägga i plusskålen vid byte om inte annat.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tack för era inputs! Kikat lite på proportionellt tryck, vilket borde kunna minska förbrukningen något, ffa då elementen inte behöver varmvattnet. Lutar åt en grundfors, lär bli alpha 2, då deras alpha 1 25-60 tyvärr verkar underdimensionerad jmf med nuvarande pump om man tittar på kurvan, och de inte har någon alpha 1 25-80.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.