Kan man på ett bra sätt jämföra att köpa ett nytt och ett gammalt hus? Jag har någonstans sett en jämförelse som sa ungefär att om man är beredd att betala 3 000 000 för en gammal kåk (> 10 år) kan man betala upp till 3 700 000 kr för en ny, och det blir ungefär samma penning i slutändan.

Någon som sett detta någonstans eller har några liknande jämförelser?
 
Det ligger i den häraden, detta beroende på skatteeffekter, dessutom får du räkna med ytterligare kostnader för underhåll och andra saker som skall byggas om. Nä, gamla hus är i vissa fall förbrukade och kraftigt övervärderade. Bor själv i ett 30 år gammalt hus och även om jag bytt paneler, fönster, dörrar etc. så är huset långt ifrån som det var när det var nytt. Självklart är jag nöjd med att folk vill betala en rejäl slant för huset men helt klart är att mycket är förbrukat.
 
Hej!

Jag tror att Modulenthus har något på sin hemsida om det här. Jag har för mig att jag gjorde en liten koll där för ett år sedan eller två.

Jag kan bara hålla med föregående skrivare. De gamla husen är kraftigt övervärderare, och för min egen del köper jag hellre ett nytt hus än ett "gammalt".

Juni
 
´Hej igen.

Det gick lite fort när jag skrev.
Förbrukade skall det vara, inte övervärderade

Juni
 
en annan aspekt är ju tomtläge... det står oftast gamla hus på dom bästa tomterna ;). Tomtens läge påverkar ju husets pris (nytt som gammal). Hellre ett gamalt hus i bra läge än nytt mitt i villaåmråde byggd på 700m2 lerigt åkermark i utkanten av stan ;D. Tomtens läge förbrukas sällan ;).
Inget roligt att se villka frukostflingor äter min granne... även om det är treglasfönster emelan ;)... så resonerade vi när vi köpte en 60 år gammal tegelhus (ingen renoveringsobjekt) på 200m2 som står i en park på 6000m2. Kostade under 2 milj. och för den summan skulle vi aldrig få ett nytt i samma kvalitet.
Så visst ska man överväga om det ska vara nytt eller kan man nöja sej med gammalt ;). Underhållskostnader kommer förr eller senare beroende på hur länge man bor i huset.
gaia
 
Ett hus blir gammalt snabbt om man inte underhåller det ordentligt. Visst får man ett antal "lätta" år med ett sprillans nytt hus men ganska snart blir det jobb med det också. Vi hade ett nyare hus tidigare (byggt -90) och det var ordentligt slitet när jag tog över det i början av 2000-talet. Fanns massor med jobb (vilket jag iofs bara tyckte var kul men det är ju en annan sak... :) ).

Nu bor jag i ett hus från -37 och som är i mycket bra skick. Visst är det svårt att jämföra men det är rejält byggt och sköter man underhåll på ett bra sätt så tror jag inte att underhållskostnaden blir särskilt mycket högre än i ett nyare hus även om ett gammalt hus såklart behöver vårdas på ett annat sätt.

Inte att glömma, i ett gammalt hus finns massor med CHARM till skillnad från det sterila boendet du har i ett helt nytt hus... ;)
 
Juni skrev:
´Hej igen.

Det gick lite fort när jag skrev.
Förbrukade skall det vara, inte övervärderade

Juni
Om du klickar på modifiera på ditt gamla meddelande så kan du rätta ev. stavfel! Just a tip! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.