Hej på er!

Jag ska bygga nytt pannrum ute och dra kulvert in till kåken.
Får inte in tankar i källaren, lågt i tak och smal dörr. Och jobbigt att bära ner ved/pellets i den smala trappen...

Har en Baxi Bonus 30 (Iwabo Villa S pelletsbrännare) och 2 st 750 L tankar, en med VV-slinga.

Jag vill inte begränsa mig till dessa tankar, vill ha möjlighet att utöka kapaciteten i framtiden/när man hittar någon billig tank någonstans :)

Jag hade tänkt mig Panna och tankar i nya uthuset, kulvert in till kåken (ingen bufferttank där).
VV från slinga i tanken via kulvert till en ca 30 L beredare i källaren, för att få lite varmt vatten utan att spola i evigheter.

Hur bör man koppla panna/tankar, serie/parallellt?
Kan man få brist på VV eller ojämn laddning/urladdning om man har parallellkopplat och olika stora tankar?
Det kan ju bli en annan storlek på framtida tank/ar, om det har betydelse så vill man ju ha med det i beräkningarna nu.

Ska även koppla in en aerotemper, kopplar man in den före shunten till radioatorkretsen med en egen cirk. pump bara?

Har Baxis Termovar, laddpaket.
I pannmanualen står detta "Rördimensionen mellan panna och tank bör vara DN 32
för stålrör och DN 35 för kopparrör.
". Är det vanliga 35 mm cu-rör?

Sen kommer ju styrningen till pelletsbrännaren in i bilden också :)
Hade ju varit fint att få till det så att man kör brännaren precis som man eldar ved, fast automatiskt. Så att den tar tillvara på värmen i pannan också. Slippa kylande drag genom pannan.

Det var början på funderingarna i alla fall ;-)
 
Har du helt skippat berg-/jordvärme? Ett nytt fristående pannrum och kulvert brukar bli riktigt dyrt innan det är helt klart?
 
Japp :)
Behöver göra ett nytt uthus ändå, det befintliga håller inte länge till.
Blir en liten mekbod också.

Hade först tänkt att ha det i en del av ett nytt garage. Men då blir det ännu dyrare... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.