Hej
Vi har en borrad brunn som ger gott om men dåligt vatten. Vi har ett callidius filter som ska ta hand om detta men som inte gör det. Enligt callidius är filtret inte dimensionerat för vårt vatten.

Ska vi köpa ett nytt bättre filter och i sådana fall, vilket?
eller ska vi borra ett nytt hål (djupare) och hoppas på bättre vatten?
eller kan man fortsätta på befintligt hål och borra djupare?

Alla tankar och åsikter emotses med glädje, vi är rätt trötta på att få porslin och kläder förstörda..:(
 
Ta ett komplett vattenprov, utan det kan du inte avgöra typ av filter.
Bestäm sedan hur du ska gå vidare.
Att borra ny brunn är ingen garanti för bra vatten.
Håller själv på att klura ut filter för järn och radon.
Finns några duktiga på detta forum och kommer säkert kommentera detta inlägg.
 
  • Gilla
Marc Abramsson
  • Laddar…
vattenprov är taget och resultatet är tjänligt med anmärkning, men vi är inte nöjda med detta, järnet eller manganet (vet inte vilket) missfärgar allt, att tvätta vit tvätt är otänkbart och sanitetsporslin är en ständig kamp att hålla vitt
 
Troligen får du inget bättre vatten om du borrar ett nytt hål, utan satsa på filter. Men för att veta vilket (vilka) filter du behöver måste man veta vad som ska filtreras bort. Och kan vara tvungen att ha flera olika filter för att få bort allt som är oönskat.
 
Posta analysresultatet här så kommer du få hjälp.
 
Låter som att du behöver avhärdningsfilter. Vi har likadant vatten som missfärgar allt. Då var det järn, mangan samt kalk vi hade höga värden på. Gamla ägaren hade installerat rening men aldrig servat anläggningen eller fyllt på avhärdningssalt för filtermassan. Dock är det gjort nu och vattnet är kalas. Du kan få länken till den firman på pm om du vill. Dom finns lite överallt samt gör vattenanalyser etc.
 
Vilket rörsystem har du i huset.

Om det är gamla järnrör (galvade eller gröna) så kan det finnas järnbeläggningar inne i rören som fälls ut i vattnet.

I så fall hjälper det inte mycket med ny brunn och nytt filter om inte rörsystemet åtgärdas !!??

http://www.euroservice.se/avlagringar---korrosion.html
 
Redigerat:
Utan att vara expert på hydrologi skulle jag starkt misstänka att det är exakt samma vattenkvalitet oavsett var på tomten du djupborrar en brunn. Så jag tror på bättre filter.
 
Vad har ni för värde på COD-Mn? Ett högt värde brukar betyda att man får in ytvatten vilket kan åtgärdas genom att sätta in en manschett.

Tänkt på att Callidius lever på att sälja filter så dom kommer inte ge några alternativa lösningar.
 
Callidus lever såklart på att sälja filter som tidigare inlägg säger men det innebär ju också att de besitter en hel del kunskap. Sen om man gått bet på att rena ditt vatten kanske deras trovärdighet sjunker och då bör du ju vända dig till andra i branschen som har funnits länge och som anses vara seriösa.

Callidus är väl ett av företagen inom branschen som funnits ett bra tag och hade de varit helt inkompetenta hade de ju försvunnit för ett tag sen. Men som sagt det finns alternativ så lyssna runt sen kommer du förmodligen få höra många olika varianter.

Kvalitétsstämplar så som ISO certifiering m.m. bör vägas in vid val av leverantör. Men precis som alla skriver så är ju ett vattenprov A och O för att överhuvudtaget kunna göra något.
 
Vem är det som har dimensionerat filtret från början?
 
pelpet skrev:
Utan att vara expert på hydrologi skulle jag starkt misstänka att det är exakt samma vattenkvalitet oavsett var på tomten du djupborrar en brunn. Så jag tror på bättre filter.
Djupet på brunnen har större betydelse än vart på tomten du borrar, det handlar om vilken åder du träffar. En bekant till mig hade nget salt i vattnet, innan han tvingades byta pump. I samband med detta fick man inte ned den nya pumpen lika djupt, varefter man tvingades att installera osmos-filter för dricksvattnet då det inte ens dög till matlagning längre. Skillnaden i djup var mindre än två meter. I detta
fallet öppnade undertrycket vid den nya pumpen en ny åder...

Rörande järn/mangan så har jag ett filter från Callidus som fungerar alldeles utmärkt. Utan detta så får jag bruna fläckar på kläder och porslin samt i toaletterna. Det märktes tydligt när kaliumpermanganatreningen av filtret slutade fungera. Alla ljusa skjortor fick slängas då deodoranten som ju inte helt går bort i tvätten blev en "magnet" (haha) med järnfläckar under armarna som resultat. Har efter att jag fixade filtret fortfarande lite järnutfällning då det lagrats upp i toaalettstolens tank, i rör, varmvattenberedaren osv. Det avtar dock för varje vecka som går nu, och var inget större problem direkt efter att felet (trasig injektor i filtret) åtgärdats heller.
 
Detta är några värden från testet, och detta är efter filtret (2012-09)

pH 8,4
Alkalinitet 160
Hårdhet 8,3
Kalcium Ca 15
Magnesium Mg 27
Natrium Na 29
Kalium K 4
Järn Fe 0,44
Mangan 1,2

Har känslan av att Järn har ökat något senaste tiden.

Det där med fläckar av deodorant rester känner jag igen, det verkar som järnet reagerar med vissa andra ämnen.
Ovan test är alltså tjänligt med anmärkning, men jag vill inte har tjänligt med anmärkning, jag vill ha rent vatten helt enkelt.

Är det Callidius som är bäst eller finns det bättre filter?
Trasig injektor! låter som det är precis det som hänt, den suger inte upp kaliumpermanganat längre och det leder till att filtret inte bllir rent.
 
Injektorn kostar inte mycket (fick min nya gratis av Callidus, men det kan man inte räkna med). Utan denna fungerar inte järnreningen. Du kan också prova att rengöra den gamla. Lägg den i ett glas med citronsyra i ett par dagar. Då blir den ren...
 
Redigerat:
Risken är att filtret inte klarar av att få ut järnet ur filtret vid backspolning och då för in det i huset istället.

Har du inget råvattenprov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.