Är det värt jobbet/pengarna att riva ut elelement och dra nytt vattenburet system och installera tex. bergvärme? Funderar lite på ett sådant projekt. Ideér, förslag och komentarer mottages gärna.

Rikard
 
Har du el element idag?
 
Ja det är elelement och två kakelugnar(+vedspis i köket) som sköter uppvärmningen.

Rikard
 
Varför ska du riva ut det om det finns redan ???

Och riv aldrig ut några kakellugnar. Suverän värmekälla :)
 
Anledningen är ju att jag inte vill bli låst vid elmarknaden. Ett vattenburet system borde bli billigare i drift.
Kakelugnarna kommer inte att plockas bort!!! Dom är ju anledningen att vi köpte huset. ;)
 
Rille99 skrev:
Anledningen är ju att jag inte vill bli låst vid elmarknaden.
Det är du ju inte - du har 2 kakelugnar och köksspis! Använd dom värmekällor ( om dom är inte tänkta bara som dekoration) så kommer din elräkning att bli löjligt låg :). Kan du få elelement att bli tillskottsvärme i stället för primer värmekälla så blir det biligast i längden. Med andra ord - elda med ved så ofta du bara kan. Satsa på bättre isolering i huset i första hand. Isolering sparar pengar oavsett värmekällan ;).
gaia
 
Håller med de tidigare inläggen men passar planlösningen kan du ju alltid stoppa in en luft /luft vp. Borde sänka elräkningen jfrt el-elementen.
 
Klart det är värt besväret, jag har presis gjort det hemma hoss mig. om du gör det så överdimensionera radiatorerna, det tjänar du masser på, kan förklara senare.


mycke av jobbet kan du lätt göra själv & då blir det inte farligt dyrt, gå runt i huset o tänk på monga olika lösninger för att få så lite synliga rör som mäjligt.
 
Vi har gjort det - och det vart ganska så dyrt ja då vi lejde bort allting och köpte en Comfortzone pump. Men vi räknar med att spara cirka 10 000 kwh och så har vi så vi kan elda i vedspis med samt hämta värme i vårt uterum som värms med sol under vår / höst.
Bergvärme var inte ens å tänka på! Hade betalat sig på 20 år plus! Dyrare installation dessutom.

Värt det? Ja - gå ifrån ett stenålderssystem till modernt system gör susen :) ventilationen som vi fick 'på köpet' är GULD värd och jämn och trevlig atmosfär med.


Det kostar slantar att modernisera men jag tycker det är värt det. Iofs inge kul när man borrar för rören men det går över ;-)

Och vi överdimensionerade våra element på ovbanvåningen - något jag åndrar idag.
Vi byggde en ny övervåning och upptäckte att vi hölkl den på + 17 grader med en 1 kilowatts värmepump då brasvärmen ifårn våningen under steg under bjälklaget och värmde gott och så tilläggsisolerade vi ju också - så vad sjutton hakar skulle vi med fem omegaelement på ovanvåningen`? Hade nog räckt med två - och elementen kostade fläsk.
 
Gummigum skrev:
Vi har gjort det - och det vart ganska så dyrt ja då vi lejde bort allting och köpte en Comfortzone pump. Men vi räknar med att spara cirka 10 000 kwh och så har vi så vi kan elda i vedspis med samt hämta värme i vårt uterum som värms med sol under vår / höst.
Bergvärme var inte ens å tänka på! Hade betalat sig på 20 år plus! Dyrare installation dessutom.

Värt det? Ja - gå ifrån ett stenålderssystem till modernt system gör susen :) ventilationen som vi fick 'på köpet' är GULD värd och jämn och trevlig atmosfär med.


Det kostar slantar att modernisera men jag tycker det är värt det. Iofs inge kul när man borrar för rören men det går över ;-)

Och vi överdimensionerade våra element på ovbanvåningen - något jag åndrar idag.
Vi byggde en ny övervåning och upptäckte att vi hölkl den på + 17 grader med en 1 kilowatts värmepump då brasvärmen ifårn våningen under steg under bjälklaget och värmde gott och så tilläggsisolerade vi ju också - så vad sjutton hakar skulle vi med fem omegaelement på ovanvåningen`? Hade nog räckt med två - och elementen kostade fläsk.


PS - Vi har byggt så vi värmer cirka 140 kvm ( har inte mätt upp exakt) plus ett växthus(litet). Inge garage. De med Comfortzonepumpar här på Forumet i mina trakter värmer över 200 kvm plus garage med Comfortzone som kostar drygt 60 000 kr. halva bergvärme. Och vi bor i Mölndalstrakten.
 
jag köpte begagnade radiatorer & gjorde instalationen själv, kostade ca: 15-20 000:-
då har jag ett hus på 230m2 & det gick år 22 radiatorer.

Comfortzone kan endast ge 5kW max & ej konstant, så du måsta ha ett ganska nytt & energisnålt hus för at inte få för mycke dyr tilskotts el med en sån pump.
du kan få en ytjordvärme anläggning för nästan samma slant, men en sån har häst längde bättre verkningsgrad.

själv hade jag för liten tomt o fick instalera bergväme för ca 110 000:- Eftersom att jag överdimensionera värmesystemet så har jag så bra verkningsgrad att jag komar att ha betalat iden både konvertering & bergvärmeanläggning på 7-8 år
 
Räkna med cirka 5.000:- per element i material och arbetskostnad exkl.värmekälla , utfört av ordentligt rörläggare med ordentligt material.
 
Ja - håller med sistnämnda talare - 5000 är ingen otrolig summa - tror t o m våra radiatorer låg i närheten av det priset enbart.
Och radiatorerna är ena riktiga pjäser....

Undras vad bergvärme kostar nuförtiden i mina trakter - har hört att det knappt går å komma under 130 000 längre....
 
Trevligt med många svar, Tackså mycket! Nu har jag lite att fundera på... Jag återkommer med hur jag gjorde.
/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.