Jag har idag värmepannan CTC Regent från 1992 samt Katla pelletsbrännare med 14kwh effekt. Jag ska i början av året installera en Iwabo S1, begagnad från 1996 med 20kwh. Huset är på 96kvm i markplan samt 92kvm källare.

I samband med en översvämning i källare (29juli kom 180mm regn på 3h) bilade jag upp golvet och la in vattenburen golvärme i 60kvm i källaren.

Nu verkar värmesystemet inte klara av att i denna stränga kyla leverera tillräcklig temperatur. Vattenmängden har ökat iom golvvärmen.

Är det några som har idéer på en effektiv men billig lösning. Förhoppningsvis kommer Iwabons högre effekt att göra jobbet men jag är tveksam.

Är kanske ett luft/vattenburet värmeväxlarsystem lösningen?

Tacksam för ekonomiska och effektiva idéer!
 
Hoppas din panna kan också leverera 20kWh för annars hjälper inte en större brännare. Det är pannan som bestämmer hur mycket värme du kan få ut i timme. Kanske förbättrat isolering av huset blir billigare än ökning/utbyggnad av värmeproduktion?
gaia
 
Jag har manualen för pannan, men tror på rak arm att den bör kunna leverera 15,75kWh. Idag finns elpatroner som indikerar en effekt i steg om 2,25kWh och 4,5kWh. Först går 2,25 på sedan 4,5 och därefter de båda tillsammans, dvs 6,75kWh. Utöver finns en indikatorlampa för ytterligare 9kWh. Sammanlagt 15,75kWh.
Elpatroner bör ge högre direktverkande effekt än en pelletsbrännare. Så bör väl bara vara bra om den är på 20kWh?
 
Det har med eldyta att göra. Elpatronernas effekt är ointressant i sammanhanget. Om du installerar en brännare med för hög effekt kommer du att få dålig verkningsgrad och hög rökgastemperatur. Det borde framgå av pannans dokumentation hur hög effekt på brännare den tycker om. Det är inte bra att sätta in en större brännare än så.

Erik
 
Jag tycker det verkar som du har en saftig energiförbrukning, om du inte klarar dig med 14 kWh i ditt hus. Är den nuvarande brännaren verkligen intrimmad för full effekt? Har du någon isolering under golvvärmen i källaren?

Effekten du kan få ut via brännkammaren är inte samma som eleffekten. Det borde gå bra att kräma ur 20 kWh ur pannan, men det kan ha lite med skorstenens begränsning mm att göra.
Jag tror inte man ska ligga på gränsen för vad pannan tål då det verkar vara lite känsligt med pelletsbrännare.
 
Redigerat:
Glömde bort mina inloggningsuppgifter och fick inte nytt av sajten. Nu hittat. Nu ny vinter, men tack och lov mildare.

Ja, det är ordentligt dränerat (10cm) och isolerat (10cm) under nygjutet betonggolv (10cm). Det verkar vara golvvärmen som drar ordentligt med energi i källargolvet. Men skönt är det ju med 40 gradigt vatten i golvslangarna.

Grannen har ett så gott som likadant hus. Han kör med 2st Panasonic luft/luft. Förutom att han skarpt ogillar Panasonics driftskvalité så är han mycket nöjd med kostnaden - ca en tusenlapp/mån även när det är -10grader ute.

Min kombipanna CTC Regent från 1992 läcker vatten genom skvallerröret från expansionskärlet på vinden. Varmvattenberedaren i pannan har gått läck och kallvatten trycker ut från vvb till elementvattendelen. Inte ekonomiskt alls. Trycker in ca 150 liter per dygn så nu gäller att snabbplugga den inbyggda varmvattenbehållaren och ersätta med en extern vvb fort som ögat. I vår blir det dags att hitta en ny renodlad, ej kombi, pelletspanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.