Tanken är att kunna köra med bara tank 1, sommartid(kran 2 stängd). Och vintertid köra med båda tankarna(kran 1 stängd).
2 tankar verkar utrymmesmässigt passa bäst, då en större tank gör att man får kompromissa på isoleringen.
Elpatron i tank 1 för underhåll/stödvärme.
Varmvattenslinga på ~15m, och förvärmingsslinga på ~9.5m.
Panna och tankar kommer sitta på samma våningsplan likaså golvvärmen, men elementen sitter en våning upp.
Slutet system.


Schematisk ritning av värmesystem med två vattentankar, kranar och anslutningar för golvvärme och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



  • Behövs backventilen, syftet är att förhindra för varmt returvatten från elementen att gå in i golvvärmesystemet?
  • Hur mycket isolering bör man ha mellan tankarna, räcker 10cm? Om man ökar isoleringen mellan tankarna så kommer jag offra isolering runt tankarna.
  • Behöver man avstängningskranar upp till på tankarna för att slippa tömma dem, om man behöver tappa ur delar av systemet?
  • Vart vill man mäta temperaturerna i tankarna, i toppen på tankarna samt botten tank 2?

Har jag tänkt rätt, tips?
 
Först hur många liter är varje tank
 
J jonaserik skrev:
Först hur många liter är varje tank
650 liter
 
Inte meningen att vara oförskämd: Men tänker du vara i köket stora delar av dagen?
Att värma upp tankar med kökspanna? Det är inte någon större effekt en kökspanna...
Att ladda tankar med späntved tar nog hela natten med ständiga ilägg.
 
Min kökspanna tog rätt rejäla vedklampar.
Runt 15cm i diameter i alla fall.
Laddade 750liter utan problem.
Saknar sprakandet i köket.
Saknar inte spån och stickor på golvet.
Tycker jag kunde sköta eldandet utan att gå ifrån hemmet med kökspanna.
Nu måste jag lämna gäster eller barn för att elda i pannrummet i garaget.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tror inte du behöver backventilen med en reservation för att jag inte riktigt begriper funktionen för mellanledningen på golvvärmeshunten.

Jag valde mindre isolering mellan tankarna till förmån för mer isolering utanpå tankarna.
Iden var att den spillvärme som ev tar sig över till nästa tank ändå stannar i systemet.

Tror inte du får ha ventilerna vid expansionskärlet enl shemat. Ta bort vredet och göm ventil under isolering och tape.

Ventil i toppen på tanken känns onödigt.
 
B Bjober skrev:
Tror inte du får ha ventilerna vid expansionskärlet enl shemat. Ta bort vredet och göm ventil under isolering och tape.
Det får du visst det!
Säkerhetsventilen är ju öppen.

...rättar mig själv innan nån annan hinner före..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.