Har en 20 gammal vedpanna med 2700 liters välisolerad acktank. Antar att det under 20 år har hänt en del på förbränningsfronten så en ny lösning kanske är en god idé.

Alt 1: Ny vedpanna, behåll tanken

Alt 2: Värmepumpsystem, ut med allt det gamla.

Alt 3: Behåll gammal panna o tank, köp nytt värmepumpsystem. Kör värmepump för det mesta och använd vedpannan på vintern, koppla ihop systemen.

Alt 4: Helt nytt system med vedpanna och solvärme.

Nån som känner för att argumentera för någon av lösningarna? Alla synpunkter o erfarenheter uppskattas!
 
Om värmesystemet funkar i övrigt och du/ni inte har nåt emot att elda så skulle jag rekommendera ny panna. Kombinerar du den med solpaneler slipper du eldningen under en stor del av året.
Kortfattad argumentation: Relativt enkel installation, stabil, "oteknisk" och ekonomisk lösning, särskilt om du har tillgång till billig ved.
 
Alt. 1 o vill du skaffa solfångare så sätter du dit en plattvärmeväxlare till nuvarande tank..
 
2an:
Jag vet på ett ungefär vad en plattvärmeväxlare är, men hur hade du tänkt koppla den mot acktank o solfångare? Bara för varmvatten eller?
/Anders
 
lajo01 skrev:
2an:
Jag vet på ett ungefär vad en plattvärmeväxlare är, men hur hade du tänkt koppla den mot acktank o solfångare? Bara för varmvatten eller?
/Anders
Vad tänkte du då??

Du kopplar in en plattvvx mellan solslingan o tanken, Mellan vvx o solpanelerna är det glykolfyllt.. Det är då en pump mellan vvx o panelerna o en mellan tank o vvx..
Finns styrningar så du kan ha så att solen antingen värmer i botten/toppen på tanken..
 
Kan bara instämma, köp ny vedpanna och komplitera med solvärme. Se till att du köper tillräckligt stor(literved) panna, en brasa bör fylla acctanken.

Ved är utan konkurrens det billigaste uppvärmningssättet, även om du köper veden för 400:- kubiken. Det är dessutom det ekonomiskt säkraste alternativet, en bra panna håller hela ditt resterande liv och priset på ved kommer inte ändras märkbart.
 
putte82 skrev:
Ved är utan konkurrens det billigaste uppvärmningssättet, även om du köper veden för 400:- kubiken. Det är dessutom det ekonomiskt säkraste alternativet, en bra panna håller hela ditt resterande liv och priset på ved kommer inte ändras märkbart.
400:-/m3 gör ca 40 öre/kWh + allt jobb, Nja.. ::)

Är man 50+ räcker pannan livet ut för man kan nog inte kalkylera med att en plåtpanna ska hålla mer än 20-25 år, Därimot en gjutjärnspanna håller nog i 50 år.. Men då är nog pannan som är 20 år lika effektiv om den va bland dom bättre då..
 
Tackar för alla goda åsikter, fast 400 spänn per kubik lär jag inte köpa ved för, vägrar köpa för över 300...

Återstår att se om det är ekonomiskt försvarbart med solpanelerna, antar att det kommer att gå på typ 30000 bara för panelinstallationen.

Men man är ju lite teknikfreak, vore kul att prova. :cool:

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.