Hej hej

Då har man blivit husägare till ett radhus byggt 1969 i två plan ( ingen källare ), fyra sovrum uppe och kök, vardagsrum och två mindre i markplan totalt 155 kvm.Här härskar direktverkande el med en orginal varmvattenberedare från 1969 och även radiatorerna är original så man vågar ju inte tänka på hur mycket pengar som det kostar vintertid att bo här en hel familj :confused:

Det är med andra ord dags att åtgärda det hela med ett nytt värmesystem, och för att komplicera till det så slänger vi in blåbetong som avger radon i inomhusmiljön som skall lösas i samma sväng.

Jag har läst och funderat och har nog kommit fram till att en frånluftsvärmepump med vattenburen värme och mekanisk ventilation skulle vara den bästa lösningen???? Här skall alltså utgående värme tas till vara och hjälpa till att värma upp den ny radiatorerna och radonet minskas till normalare värden med hjälp av den mekaniska ventilationen. I samma lösning blir jag av med radonproblemet och skapar inga onödiga värmeförluster pga av det då det återanvänds.
Kostnaden för detta kommer väl att hamna runt 200 000 kr

Vad tror ni om detta ?? Är det helt gallet eller är vi på rätt spår? Någon som har haft liknande erfarenhet?
Tips, trix eller ideer??

Tack för din tid!
.
 
Läste nyss i forumet att huset skall helst vara tätt om man skall konvertera från självdrag (vilket jag förmodar att du har idag) till FTX, annars får du en högre förbrukning pga den ökade ventilationen. Men helt klart bättre luft i kåken.
Frågan är om FTXen orkar med att värma alla radiatorer, du kan ju ev behöva en ytterligare värmekälla.
 
Nja det är en elpatron i pump/beredaren som slår till för att säkertställa temperaturen. Jag har väl funderat på om en luftvärmepump skall kompletera det hela men vill själv inte riktigt tro på det just nu även om det är ett ganska billigt komplement och kanske nödvändigt. Hmmm

Jag måste i alla fall få en bättre kvalitet på värmen med vattenburen än vad jag har med 40 år gamla elradiatorer... och få en bra ventilation för radonets skull. Och att värma vatten till radiatorer med el/varmluft måste vara mer ekonomiskt och miljövänligt än det jag har idag?

Om huset är tätt vet jag faktiskt inte :confused: Hur vet man det/ hur kollar man det??
 
ingen aning om hur man mäter om huset är tätt, det kan säkert nån annan svara på.
Men eftersom självdraget drar in luft genom springor mellan väggar och tak samt fönster så är det ju en hyffsad arbetsinsats att täta det, byta fönster etc etc. Du får säkert en mer ekonomisk värme om man byter till vattenburet, men det finns även pengar att spara på en kompetent styrning av gamla el-radiatorer (dvs om de är av konvektor typ), även om de är gamla. Många som hävdar att de är t.om mer ekonomiska med en styrning än vad oljefyllda element är.

Själv är jag lite i samma dilemma som du, sitter i ett radhus á la 1973 där direktverkande el härskar. Har funderat länge på vad man skulle satsa på för uppvärmning.
FTX = installations kostnader, oväsen och otätt hus
Pellets eldning = skorsten, ackumulator tank och säkert att grannarna i området tröttnar på röklukten och så får man eldningsförbud

Dessa dilemman....
 
Ni blandar ihop begreppen lite här. FTX är mekanisk från- och tilluft. En frånluftsvärmepump är inte ett FTX-aggregat utan ett FX-aggregat (mekanisk frånluft med återvinning) och kräver inget speciellt när det gäller täthet.
 
Ok, jag är helt insnöad på FTX aggregat och tolkade det som frånluftsvärmepump...
Frånluftsvärmepump kräver inget med täthet, precis som Sandhall skriver.
 
Ämnet direktverkande el är grundligt penetrerat men det blir ju en liten knorr på saken när du kastar in blåbetongen. Hur många Bq/m3 har ni och var det långtidsmätning ? Vet ni säkert att det är blåbetong och inte markradon som är orsak ?
Radhus har ju den fördelen att man sällan sitter ensam i båten, hur har grannarna gjort? Kan bli aktuellt med grupprabatt, oavsett vilken lösning ni väljer.
Hur mycket el gjorde föregående ägare av med ?
 
Ja det är blåbetong i byggnadsmaterialet och det har gjorts en långtidsmätning.Jag har haft extremt sakkunniga här och gjort mätningar och väntar deras rapport med åtgärdsförslag. De sa vi mättillfället att det hela måste lösas med ett FTX system men reserverade sig till slutrapporten då all data skulle analyseras.

Då kanske jag åste backa med mina tidigare ideer? Eller först reda ut det här med täthet på huset hur det nu kan göras??

Det kanske är läge att räkna på att byta ut samtliga elradiatorer mot nya moderna, ny varmvattenberedare och ett FTX system om huset nu klarar det. Jag måste lösa radon/ventialtionen i det här värmesystembytet av ekonmiska skäl känner jag för att kunna motivera kostnaden, men det kanske inte är så sannolikt längre?

Tyvärr är mina grannar av äldre årgångar och inte pigga på någon förändring. De har bott här i typ 30 år och citat "- Vi har inte sett något radon eller känt något."
Jag förklarde inte att radon är osynligt etc.
 
Ang elförbrukning så finns ingen historik från tidigare ägare.
Enligt Vattenfall är det en beräknad årsförbrukning på 12 000 Kwh per år men det äldre paret använde ungefär halva huset och var nog ganska sparsamma med vatten etc. Jämfört lite med grannar och tror att vi bör ligga på ca 21-25 000 Kwh per år med våra vanor ( massa badande barn )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.