Hej,

I vårt hus har vi blandat med ojordade och jordade uttag i samma rum. De jordade har gjorts för att vara för elradiatorer men de använder vi inte längre.

Jag skulle vilja låta elektrikern dra en utanpåliggande kabel från det befintliga jordade uttaget till det nya för att få ett vettigt uttag till tv:n.

Får man göra detta?
Vet att man i nybygge inte får blanda, men vad gäller för komplettering på det här viset?
Eller ska vi ta bort det ojordade uttaget?
Planritning av ett entréplan med markerade elinstallationer, innehållande kök, matsal, vardagsrum med kamin, och duschrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du skall ha dit elektriker, kan han kanske dra i en jordtråd till det nu ojordade uttaget.
Om det skulle vara omöjligt, kan du sätta dit den här typen där det är ojordat:
Ojordat vägguttag med dubbla öppningar, avsett för installation i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara för att man inte ska kunna sätta in en jordat kontakt i det gamla ojordade, eller finns det något ytterligare syfte med europakontakten?
 
  • Gilla
oleufven
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Är det bara för att man inte ska kunna sätta in en jordat kontakt i det gamla ojordade, eller finns det något ytterligare syfte med europakontakten?
Det är just för det. Man får stoppa en jordad kontakt i ett ojordat uttag om det inte finns någon annan jord i närheten. Det är därför det faller när man "blandar".

Så ett sätt runt det, utan att behöva jorda gamla uttag, är att byta ut dem till en sort där man bara kan stoppa in dubbelisolerade apparater som då har europa-plugg.
 
  • Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
En uppföljningsfråga:
I takt med att vi renoverar håller jag på att byta alla strömbrytare och uttag till Schneider Renova. Än så länge bara i köket där det bara är jordade men snart hade jag tänkt att ta de andra rummen.

Tyvärr har de inget uttag med europakontakt, utan bara vanliga ojordade, hur hade ni gjort i det fallet? Det blir ju inte värre än nuläget, men vill ju samtidigt förbättra om jag ändå håller på.
 
Det finns inga nackdelar med jordade uttag (förutom kostnaden) så har du möjlighet att ta in en elektriker så skulle jag rekommendera det.

Har du kollat om det finns jord i någon kopplingsdosa?

Och ännu viktigare, har du jordfelsbrytare?
 
Jajemän, jordfelsbrytare är nyinstallerad, elektrikern gjorde en översiktlig besiktning i samband med det och hittade inget att anmärka på. Har i samband med att jag bytt uttagen också testat med en uttagstestare med korrekt utslag. Så jag tror det är korrekt utifrån den tid det är gjort (75-80)
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Tyvärr har de inget uttag med europakontakt, utan bara vanliga ojordade, hur hade ni gjort i det fallet? Det blir ju inte värre än nuläget, men vill ju samtidigt förbättra om jag ändå håller på.
Pratar du fortfarande om rum liknande vardagsrummet med en blandning? Du bör se till att alla uttag inom räckhåll från varandra (ca 2.5 meter) är av samma typ, jordade eller ojordade. För ojordade uttag gäller också att (den delen av) rummet är helt isolerat från jord. Eurouttag är ju ett sätt att lösa kniviga fall.

Att du har en JFB är visserligen väldigt bra men är helt irrelevant för frågan. Att det nästan bara finns dubbelisolerade apparater är också irrelevant. Grunden måste vara lagd först med rätt typ av uttag för varje rum, antingen jordat eller ojordat (om rummet tillåter). Det är givetvis bra att följa dagens standard och sätta jordade uttag i varje rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.