Hej

Vi skall byta taktegel på vår villa som består av en gammal del (-64) och en ny del (-86). Den gamla har Heby pannor som vi inte kunnat få tag i och den nya av tvåkupiga Vittinge. Vi väljer nu att byta ut Heby pannor till Vittinge samt sätta in ett antal takfönster (Velux). Som om inte detta räcker skall vi bytta ut innertaket från sommarstuge träpanelstak till gipstak. Där kommer spotlights ge nytt ljus. Till mina frågor.

- Om vi har ca 80 kvm tak, vad räknar man med för kostnad inkl. takpapp, lekt, takläggning inkl. jobb. Har en duktig snickare som jag litar på men han och flera därtill har så mycket att göra att det känns som man får ta priset oavsett. Jag kan själv ta ner det gamla taket.

- Vad kan man få för gamla Heby pannor. Dem är från -64 och i hyfsat skick. Finns det en marknad och var hittar man det.

- Vad ligger gips inkl. uppsättning på. Är det något en hyfsat kunnig person kan göra (dock inte duktig).

- Skall man ha öppningsbara fönster eller inte. Vi når inte upp utan stege eller annan hjälpmedel. Tänker på värmen och det kanske finns gardiner man kan köra på.

Dessa frågor håller frun och mig själv lite sömnlösa. Frågar i fackhandeln men dem verkar mest vara intresserade av att sälja så någon objektivitet har dem inte......

Tack för svar.

Fredrik och Lotta
 
Välkommen till forumet.

Det räcker att du postar en fråga i en tråd. Läs forumsreglerna.
 
Grönlundsresidens skrev:
Hej

- Vad kan man få för gamla Heby pannor. Dem är från -64 och i hyfsat skick. Finns det en marknad och var hittar man det.

Fredrik och Lotta
Annonsera på Blocket. Börja med att kolla vad andra säljer sina tegelpannor för.
Det är skillnad i pris om dom är nedtagna från taket o rengjorda eller om köparen får göra jobbet. Nocktegel är vanligtvis dyrare än tegelpannorna.
 
Ser att det idag finns Hebypannor på blocket för 3 resp 5 kr st. Bygghandel med begagnat taktegel tar 8-12 kr för motsvarande - vid försäljning - så blockets priser verkar realistiska.
 
Hej

Förlåt att jag dubbel skrev. Visste inte var det var rätt att placera frågan...

Tack för svaret. 3-5 kr per panna! Att köpa nytt kostar 25 kr per panna så det verkar vara rätt
billigt med begagnat med tanke på att det är svårt att få tag i just Heby. Men om jag har 1000 pannor antar
jag att det kostar nästan 3000 kr att få ner dem så det blir plus minus noll nästan.
 
Vid takbyte så brukar man säga att även om pannorna är i toppskick så är det billigare att kasta ned dem i en container till kross, och sedan köpa nya. Än att ta ned dem hela för återanvändning. Givetvis skillnad om man kan ta ner dem själv, så man inte behöver räkna timdebitering för det.

Även monteringen av de nya går snabbare om de lyfts upp på taket på sina originalpallar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.