Hej

I mitt torp har jag plockat ner de gamla invändiga takskivorna, de var av nån form vita plattor. Tanke från början var att att använda det gamla trätaket (underlagstaket, som plattorna var fästa på) som jag har målat vitt.
Isoleringen ligger direkt ovanpå trätaket. Eftersom det är lite glipor i taket har det dessvärre visat sig att det sipprar ner isolering där det finns springor i taket och det är ju mindre trevligt.

Det jag skulle behöva tips om är vad Ni skulle ha gjort. De funderingar jag är att sätta upp nytt innertak eller om ni skulle ha lagt nån form av papp under isoleringen, som hindrar att det sipprar ner.

Om jag ska spika nytt innertak så tänkte jag spika upp det på det gamla. Jag skulle gärna ha taket av brädor för att ta fram den gamla känslan i torpet. Är det något speciellt att tänka på och vilken typ av brädor/virke skulle ni ha använt?

Torpet är mellan 55-60 kvadrat.

Tack på förhand /Torparn
 
"Vilken typ av brädor" - är torpet från artonhundratal eller tidigt nittonhundratal så är väl pärlspont det mest uppenbara.
 
Det är ju en sån charm, och så är det snyggt, med att kunna behålla det ursprungliga innertaket. I alla fall enligt min mening. Detta gör i sådana fall att endast alternativet "avlägsna den gamla isoleringen" återstår. Jag kan tänka mig att det är spån som ligger på taket om det är ett gammalt torp?! Då är det bara att ösa, dammsuga, städa och feja som gäller. (Skulle tro att det är ett av världens tråkigaste jobb. Men värt det när man får nöjet att spana in innertaket i framtiden... ) När det är rent och fint som efter svärmors julstädning så skulle jag rekomendera en vindpapp på ovansidan. Ett jättestort "aja-baja" är att lägga plast! A big No-No! Fukten måste kunna vandra som den alltid har gjort. Att då sätta en diffusionstät spärr tror jag inte på.
Sen är det bara att lyfta på telefonluren å slå en signal till någon som är intresserad av att spruta ny isolering på din vind. Jag anser att det vore generalfel att inte använda sig av någon annan isolering än liknande den som alltid har varit där, det vill säga cellulosabaserad. Då helst Träfiber eftersom det är det som är mest likt spånet men med mycket bättre isolerande egenskaper.

Lycka till!
 
Tack för båda svaren. Vi får väl se. En del av mig lutar åt att rensa bort isoleringen och lägga en skyddande papp, medan en annan del tycker att det kanske vore fint att sätta upp ett annat innertak. Det som talar emot det är att jag var uppe på vinden och fixade med en takstol i somras och fy XXXXXX vilken arbetsmiljö...
Pärlspont kanske vore något. Jag hade en fundering på att sätta upp lite bredare brädor (typ ytterpanel) men det lär nog dra iväg prismässigt.

Vad tror ni det skulle sluta på prismässigt att byta taket till pärlspont? Torpet är ju i runda slängar 60 kvadrat.

Jag bockar och bugar och tackar allra ödmjukast för era svar.

/Torparn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.