Hej!

Jag har tänkt att lägga om taket och funderar på det bästa alternativet för solcellspaneler. Taket är öst-väst så min tanke är att täcka taket på båda sidor och takytan blir då ca 60+60kvm. Panelen jag tittat på är Heckert NeMo 2.0 295W som går att importera från tyskland.

Jag vill att det ska se snyggt ut och jag vill göra så mycket som möjligt själv. Det jag grubblar över nu är om jag ska lägga ytpapp, problemet är att de enda infästningarna som verkar rekomenderas är CW lundbergsplattor och de är ganska dyra ca 400kr per panel? Finns det smartare lösningar nu när inte pappen är lagd ännu? Det är detta jag lutar mest åt just nu men med förhoppning om billigare monteringsalternativ.

Jag har funderat på plåttak, det finns ett klick falsat tak som inte ser så dumt ut men som å andra sidan är bra mycket dyrare än papp. Monteringen blir nog lägre dock.

Skulle man kunna t.ex. montera bara underlagspapp och läkt och sedan lägga paneler på så mycket som möjligt av taket och täta mellan panelerna med någon form av list eller fog som kan röra sig lite utan att spricka och sedan ha plåtis som fixar där panelerna inte täcker, t.ex. vid takkupan och mot vindskivorna?

Ett alternativ som jag lekt med i tanken är att vänta på Tesla, men taket är i akut behov av fixning så det blir nog dubbeljobb.

Finns det tunnfilmsceller på rulle? Det vore ju väldigt enkelt att bara rulla ut tunnfilmen över pappen i så fall. Jag vet att det är en rejäl effektförlust men å andra sidan om jag täcker hela taket med 295w paneler så lär jag få elda på som tusan i mina elradiatorer för att få en tillräckligt hög årsförbrukning :)

Nå många frågor men ett spännande projekt är det.
 
Hur blev det? Vad valde du?
Vi står inför samma problem...
 
Står man inför ett nödvändigt tegel- eller takpannebyte och byte av bärläkt, ströläkt och om man tänker ha solcellspaneler på taket, då blir det enklast och mest prisvärt montagematerial om man lägger trapetsbleckplåt på taket. Då kan man nämligen väldigt fritt lägga panelerna i landskapsläge eller i porträtt eller bådadera. Man kan alltså fullmöblera taket på ett enklare sätt än med långa alu-skenor och takkrokar på ett tegel- eller betongpannetak. Det blir på trapetstblecktak inget smutsigt och dammigt jobb med att slipa ur takpannor för takkroksarmarna för takfästena.
 
Vi har papptak som måste bytas på ett klassikt tak på ett hus från 1959. Plåt låter dyrt tycker jag. Och krångligt, men jag kanske har fel. :)
 
Troligen har ni råspont under takpappen? Ni kan då lägga nytt takpappstak. Sedan kan ni nog använda samma montagematerial som används på trapetsbleckplåt.

Så kallade trapetsbleckskenor som är korta alu-skenstumpar på ca 400 mm längd. De är gummerade 2 mm på undersidan och bör därför vara skonsamma mot takpappen.Varje trapetsbleckskena skruvas med 4 st träskruv ner genom takpapp och i råspontvirket. Sedan klämms solcellspanelerna fast med vanliga änd- och mittklämmor i de korta trapetsbleckskenorna.

Kommentar trapetsblecktak. Att lägga trapetsbleckplåt är inte komplicerat. Plåt väger mycket mindre än tunga tegel- och betongpannor. Dessutom är det stora plåtsjok och går fort och lägga. Färdiga gavelplåtar, nockplåtar och takfotsplåtar finns att köpa på byggvaruhusen. Tittar du sedan på priset vad trapetsbleckplåt kostar per m2, ändrar du kanske uppfattning.

Men skulle ni inte själva lägga nytt papptak? Tänker ni lämna det jobbet i uppdrag till en takfirma?
 
Redigerat:
Okej, tack. Fixar solcelllsfolket detta eller ska man ta in takjobbare för det?
Kan INGET om sånt här....
 
Hej

Generellt så kan man säga att ju mer luft under panelerna desto bättre.
Har då ok avstånd imellan takstolarna. ca 100-120cm, så rekommenderar jag ett stockskruv system.
Det vill säga att infästningen till skenor och panel etc skruvas ner i takstolarna.

Det finns en mängd olika montage system i nästan lika många prisnivåer..
Min firma arbetar som oberoende installatörer av solenergi.
Det vill säga att vi har arbetat med de flesta systemen och taktyper som finns på marknaden.
Jag rådger gärna om du har frågor.

Det är endel man bör tänka på utöver det fina alla säljare pratar om.
Tanken är att systemet skall funka effektivt och sitta där bra längde. Då är det mycket "små aspekter" som spelar in. Värme-expansion, luftning, försäkringskrav vad gäller magnetism runt kablage samt gnagskydd etc.

Med vänlig hälsning
 
Ja eller Tesla Sun roof, otroligt så snyggt! Men ser man priset på bilen och powerwall så..skulle jag nog säga dyrt tak/solpaneler...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Vi har papptak som måste bytas på ett klassikt tak på ett hus från 1959. Plåt låter dyrt tycker jag. Och krångligt, men jag kanske har fel. :)
Plåt låter och väsnas.
Ska du ha ett system med solenergi över så hade jag ivartfall aldrig lagt plåt om du har ok lutning på taket.
Antingen det system sol någon annan nämnde här.. du hittar det hos tex ’Mapab’ (svensk tillverkare, Mullsjö)
Eller stockskruv ner i takstol.. det håller i alla väder, stormsäkert deluxe och ger bra luft flöde under panelerna som är viktigt att tänka på.

Mvh
 
Att lägga plåttak t.ex. trapetbleckplåt innebär mycket lägre totalpris för ett tak än tegel- eller betongpannetak. Det är bara att titta på m2-priset. Plåttaket t.ex. trapetbleckplåttak är dessutom ett renare jobb och enklare att lägga än det smutsiga jobbet att lägga tunga tegel- eller betongpannor. Plåt väger mycket mindre än tunga tegel- eller betongpannor, alltså dessutom lägre belastning på takkonstruktionen.

Regn som faller mot plåttak kan höras ja, men det finns plåt med filtliknande undersida som dämpar ljudet. När man sedan har solcellspaneler över hela trapetsblecktaket då hamnar ju regndropparna på just solcellspanelerna och inte direkt på plåten och hörs nog knappast.

Har man komplicerat tak med mycket skorstenar och ventilationspipor, takfönster då blir det klart en del plåtarbetet kring dessa när plåttak väljs, men även om man har tegel- eller betongpannetak blir det extra arbete kring sådant.

Man byter ut tegel- eller betongpanentaket mot plåttak givetvis endast på tak där man ska lägga solcellspaneler. Alltså inte t.ex. på norrtak där man behåller tegel- eller betongpanentaket.
 
Invecklad och onödigt .
Men Man får ju såklart göra som man vill :)
 
Dojo Rising Dojo Rising skrev:
Invecklad och onödigt .
Men Man får ju såklart göra som man vill :)
Nu menar jag alltså.. papp ev kanske shingel..
jag förstår inte vitsen med att ha plåt på ett redan tätat tak som du oxå skall ha anläggning på.. kaka på kaka
 
Den som har mödosamt monterat solcellspaneler med montagematerial takrokar och långa alu-skenor på ett tegel- eller betonpannetak. Den vet att det inte var någon fröjd, utan smutsigt arbete. Dessutom kostar montagematerial väldigt mycket och då är det paneler i porträtt, och det är ännu dyrare om panelerna ska ligga i landskap på ett tegel- eller betonpannetak. Den som sedan har monterat solcellspaneler på trapetsblecktak och erfarit hur lätt och smidigt det var, han väljer inte gärna att nästa gång montera på tegel- eller betongpannetak. Det går ju även mycket bättre att möblera in panelerna på trapetsblecktaket och man kan välja porträtt eller landskap eller både ock. Montagematerialet för trapetsblecktak kostar ca 250 kr/panel, på tegel- eller betongpanentak ca 600 kr/panel, och om i landskap ca 750 kr/panel.
Jag uttalar mig inte utan erfarenhet, som många gärna gör, utan har utöver egen anläggning varit med och hjälpt till hos två bekanta. Är man själv så händig att man tänker montera solcellsanläggningen själv, då klarar man säkert även att lägga ett plåttak. Det kan även vara så att ett tegel- eller betongpanentak är åldrat och i alla fall ändå behöver bytas. De håller ej i evighet.
Dojorising, om du själv skulle ha erfarenhet av montage av solcellsanläggningar då skulle du nog förstå bättre. Man måste ha något slagts heltäckande tak under solcellspanelerna då det är ca 20 mm spalt kring varje panel och regnvatten kommer ner där. Dessa spalter syns inte på litet håll, men om man tittar på nära håll ca 1 till 3 meters håll, då ser man det.

Har man ett takpappstak som man tycker är i tillräckligt gott skick och som har råspont under takpappen, då behåller man det och använder montagematerial t.ex. korta trapetsbleckskenor som skruvas direkt igenom takpapp och ner i råsponten. Då har man ett montagematerial till låg kostnad. Dessa korta trapetsbleckskenor används främst på trapetsbleckplåttak men kan även användas även på takpappstak.
 
Redigerat:
Hej, vilket bra forum, men svar från proffs. Tack!
Vi har papp idag och det är från 70-talet så det är dags att byta oavsett.
Nu har vi haft solcells-bolag på plats som kikat på taket. Ingen offert än, och säkert tar vi in två till för att få jämförelse ang. pris etc.
Tror att vi väljer papptak som är förberedda för solceller, tydligen kan det vara smidigt om takläggaren får en ritning från solcellsbolaget på hur de ska läggas. Då monteras fästen på från början.
Det låter billigast, smartast och bäst helt enkelt.
 
A Arnodt skrev:
Den som har mödosamt monterat solcellspaneler med montagematerial takrokar och långa alu-skenor på ett tegel- eller betonpannetak. Den vet att det inte var någon fröjd, utan smutsigt arbete. Dessutom kostar montagematerial väldigt mycket och då är det paneler i porträtt, och det är ännu dyrare om panelerna ska ligga i landskap på ett tegel- eller betonpannetak. Den som sedan har monterat solcellspaneler på trapetsblecktak och erfarit hur lätt och smidigt det var, han väljer inte gärna att nästa gång montera på tegel- eller betongpannetak. Det går ju även mycket bättre att möblera in panelerna på trapetsblecktaket och man kan välja porträtt eller landskap eller både ock. Montagematerialet för trapetsblecktak kostar ca 250 kr/panel, på tegel- eller betongpanentak ca 600 kr/panel, och om i landskap ca 750 kr/panel.
Jag uttalar mig inte utan erfarenhet, som många gärna gör, utan har utöver egen anläggning varit med och hjälpt till hos två bekanta. Är man själv så händig att man tänker montera solcellsanläggningen själv, då klarar man säkert även att lägga ett plåttak. Det kan även vara så att ett tegel- eller betongpanentak är åldrat och i alla fall ändå behöver bytas. De håller ej i evighet.
Dojorising, om du själv skulle ha erfarenhet av montage av solcellsanläggningar då skulle du nog förstå bättre. Man måste ha något slagts heltäckande tak under solcellspanelerna då det är ca 20 mm spalt kring varje panel och regnvatten kommer ner där. Dessa spalter syns inte på litet håll, men om man tittar på nära håll ca 1 till 3 meters håll, då ser man det.

Har man ett takpappstak som man tycker är i tillräckligt gott skick och som har råspont under takpappen, då behåller man det och använder montagematerial t.ex. korta trapetsbleckskenor som skruvas direkt igenom takpapp och ner i råsponten. Då har man ett montagematerial till låg kostnad. Dessa korta trapetsbleckskenor används främst på trapetsbleckplåttak men kan även användas även på takpappstak.

Jag driver en oberoende installations firma av endast solel anläggningar.
Har monterat och installerat alla de fabrikaten som finns på marknaden och ca 230 klara jobb. Från 5kw till lantbruk och industri upp till 255kw.

Jag hävdar nog att jag har den erfarenheten som krävs för att uttala mig proffesionellt ;)
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.