Håller på o budar på ett hus i Östersund och hoppas att jag och säljaren snart kommer överens om ett pris snart.. :) huset är byggt -58, vit träfasad med lertegeltak

Huset behöver nytt tak, jag har letat runt här på forumet och hittar en del äldre inlägg, men hoppas på lite fler svar o priser.. hoppas att ni inte tycker vissa av mina frågor är för basic/dumma... :rolleyes: tak är något nytt för mig.
Vet inte hur stort taket är men huset är 87kvm och lutningen på taket är ganska normalt.. haha vet inte hur mycket detta hjälper, men hoppas på lite hjälp ändå

Funderar på att lägga betongpannor, vad för pris kan man tänka sig att det kommer kosta? papp, läkt, pannor, jobb - allt
råsponten under ser bra ut, det är ev bara längst ner som det måste bytas och en takstol längst ut som behöver ses över - är takstol svårt att byta? dyrt?

Vad kan allt plåarbete gå på?
Anlitar man en firma för plåten och en firma för att lägga taket?
När man tar in offert för taket - är det bästa att ta ett totalpris eller timpris? Är det någon som har tips på bra takläggare i Östersund


Häruppe är det ganska dyrt.. jämfört med hemma (i västsverige finns lite mer konkurrens....?) Vart köper man material och pannor på nätet, tips? kan det vara värt att beställa det på nätet, nån som har erfarenhet?
Eller ska jag köpa material hemma o ta med mig i flyttlasset?? Har ju ändå en lastbil som ska upp med allt annat, så jag kommer även passa på att köpa vitvaror, färg, golv, kakel mm o ta med mig upp d^_^b
tungt att bära alla pannor men träna behöver väl alla ;)

Är tacksam för stora som små tips!! :D
 
Glömde också fråga vad man ska välja för märke.. ska det vara Benders, Jönåker, Zanda? (finns det fler) är det bara skillnad enl. tycke och smak eller finns det annan skillnad på dessa..
 
Mitt enda tips är just att ta in offerter samt gå igenom vad som behövs göras, offerter är ju slutpris alltså fast pris, men mellan tummen och lillfingret kanske mellan 100-200 tusingar.
 
Ja, hoppas att man kan få iväg offerter så fort som möjligt när/om det blir husköp. :) innan känns lite dumt att låta företag lägga tid på offerter om det inte blir något köp..

Hoppas att någon nyligen lagt nytt tak som har ungefärligt pris/kvm på material och arbetskostnaden :)
Underlättar att ha ett ungefärligt pris så man vet hur mycket man kan buda på huset :) finns det en lite närmare siffra på kostnaden?

Funderar på att ha ha vit fasad, fönster, dörrar osv med gråa betongpannor och grå sockel.. låter det snyggt? Blir färgen sämre på pannor om man har grått/svart och inte den traditionella färgerna på pannorna?

Tacksam för fler tips :)
 
Ursäkta missade visst att huset inte är ditt/ert ännu, slarvigt av mig.

Då ändrar jag mig lite, ta en sak i taget dvs bjud så mycket som du/ni tycker det är rimligt med en god marginal för övrigt husunderhåll, prioriteringar kan vara bra om ekonomin är begränsad, se till att huset gås igenom av en besiktningsman ordentligt så att inte obehagliga överaskningar kommer.


Mitt tak byttes ut nu i höstas från tegel till betong och i det ingick stort sätt allt utom vattenavledning, dvs bortforsling av tegel, takplyfa, papp, läkt x 2, jönåkerpanna, plåtinklädnad av skorsten till en takyta på ca 90m2 med endast en genomföring i tak(skorsten) + div så som fågelband, glidskydd, taksteg mm lutning ca 22-25 grader...nota 140 000 utan rot..100papp med avdragen rot.
 
Har ett hus på 88 kvm och takläggaren beräknade att det behövdes 108 kvm takmaterial inkl lite spill.
Fick en offert igår från MTB för total takomläggning med plåt och allt. Det skulle kosta 160´, efter ROT 108´ d v s 1000 kr per kvm. Allt ingår.
 
1000kr/m2 efter rot är nog rätt dyrt.
Vi fick offerter på 42 efter rot för c:a 140m2 tak. Dock utan plåtjobbet.
 
Hej
Misstänker att affären är klar och att ni nu står inför takbyte eller ser er om efter nytt objekt...
Vi har bytt vårt tak på vårt hus i Östersund nu i sommar. Huset är ungefär 100kvm (ca60kvm i markyta). Vi bytte hela "millevitten" med spont, papp och betongpannor samt höjde taket ca 30cm och tilläggsisolerade i snedtaken och lite gluggar på vinden. Vi rev taket själva och sparade ca 20.000kr.
Summan blev ca 240.000 före ROT-avdrag och 180.000kr efter. Vi anlitade firman Tak & Energi, heta arbeten www.hetaarbeten.net och kan varmt rekommendera dom. De höll offertpriset och redovisade sin tid bra, de var dessutom bra och flexibla att ha att göra med, kändes pålitliga. Det tog ca 5veckor innan de var helt klara och då är man glad att omges av trevligt folk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.