Någon som har någon aning, mellan tummen och pekfingret vad sånt här kostar?
Vi är nybörjare på hus, och under besiktningen kom det fram att det fattas lodrät läkt, vilket betyder att vattnet som ev kommer in kan stanna kvar i de vågräta läkterna. Samt att det har snålats med plåten runt om taket, som ska se till att regnvattnet inte kan blåsa in under plåten. Taket är lagt -97...

Vad får man punga ut, i runda slängar??
 
Jag har lagt nytt plåttak i sommar, 130 kvm ungefär. Jag köpte papp och läkt på Beijer. Plåttaket på www.Falsat.se Med utgångspunkt för vad jag betalat skulle jag tro att du i dagsläget får betala c:a 250:-/kvm för materialet. Det är då för papp, ströläkt, bärläkt plåttak och plåtdetaljer. (Fotplåt och vindskiveplåt). Har du skorsten tillkommer plåtbeslag till den eller ev en hel huv. Har du dessutom rörgenomföringar i taket kostar det extra. Försök om möjligt undvika detta. Plåtbeslag till skorsten kan du kanske få för ett par tusen och en huv för 5000:- Är ditt tak 80 kvm hamnar du då 20000:- plus ev. extra plåt. Beträffande de vågräta läkterna, det är bärläkten som man har lagt direkt på taket. Det är riktigt att de skall ligga på de lodräta så de kommer upp och ev. läckande vatten kan rinna iväg. Dock torde väl inte ett plåttak om det är lagt riktigt läcka. Det är viktigare att göra rätt om det hade varit pannor på taket.
 
Upptäckte att jag glömde nockplåten, 96:25 per meter. Onödigt att det skall regna in där om du nu byter tak! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.