Hej
Jag är relativt ny här, så var snälla!;)

Har precis blivit med gård. Boningshuset behöver ett nytt tak, omgående. Det nuvarande taket är täckt med presenningar då det läcker in på två ställen.
Vindstaket i den oinredda delen består av ett undertak av träplattor (vet inte vad det kallas), samt tegel ovanpå.
Jag vill gärna inreda den delen då jag ändå håller på. Frågan är då hur jag ska göra? Jag tar ju naturligtvis in offerter från olika firmor, men alla verkar tycka olika. Jag vill gärna ha öppet upp i nock.
Vilken typ av takpapp? Takpapp alls? Vilken isolering?
Jag tänkte återanvända det gamla teglet som är i bra skick.

Huset är en gammal herrgårdsvilla från ca 1800, med stomme i timmer. Inga takkupor eller andra konstiga vinklar.

Tacksam för alla tips och råd!
 
Förlåt för detta sena svaret. Det du behöver är att kolla över trämaterialet under pappen, normalt är råspont ( bräder ) är dom dåliga, ofta på gamla hus, så sitter där ingen fotplåt längst ner och då blir ofta råsponten längst nere rutten, så den skall du kolla extra noga.

När du har kollat över råsponten längst ner, så spikar du dit en remsa underlagspapp längst ner, du spikar dock bara i ovankanten av pappen, finns färdiga rullor med 25cm bred papp, på denna papp spikar du fast fotplåten 4330107A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så att den hänger ner ca. mitt takrännan, (jag har det 1/3del ut för att lättare komma åt och städa rännan), när du har spikat på fotplåten hela vägen är du klar att spika på underlagspapp hela vägen upp till nocken. den läggs på nere ifrån, så att längden ovanför ligger utanpå, på så sätt kan ju inte vattnet rinna in. köp gärna rullor som passar in på takets bredd, så du slipper skarva en längd (inte för att man inte får, utan en skarv är ju alltid en svag punkt jämfört med en hel längd).

I övrigt se gärna denna guide, och är något osäkert, så fråga på.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6243
 
  • Gilla
Elisabethan
  • Laddar…
Här ser du en bild där jag har spikat på underlagspapp och fotplåten på ett tak.
roof_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har jag lagt på första längden underlagspapp ovan på fotplåten.
roof_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Tack för ditt svar.
Det är inte råspont alls, utan ngt slags små träplattor, spån skulle jag kalla det (med risk för att det förväxlas med spånplattor, vilket det inte alls är). Det behöver bytas ut allting.

Det enda som ska vara kvar är själva takbjälkarna.
Råspont ska läggas på det. Men sedan råder delade meningar.... Jag vill gärna ha diffusionsöppen duk, läkt, tegel. På insidan isolering, duk och sedan panel.
Byggarna vill ha takpapp. På insidan mineralull.

Vem har "rätt"?

Det känns inte bra att helt ändra klimatet som huset är vant vid, så att säga. Det ligger ingen duk på talet idag, utan är enbart de där små spånen, läkt och tegel. Huset har alltså andats. Att då lägga på ett helt tätt tak....?
 
Du har troligtvis ett gammalt tak av Pärt eller "stickspån" beroende på var du bor i landet! Är teglet verkligen värt att spara? Att sätta takpapp på pärt är inte så lätt, eftersom du inte kan spika pappen rätt. vill du ha öppet upp i nock så blir det tyvärr till att riva innantaket också och sätta råspont. Det medför vissa problem med att isolera ett "yttertak" luften måste ha möjlighet att bära ut fukt men samtidigt så får den inte släppa in fukt i de isolerade utrymmena! Jag arbetar ofta med takarbeten och får ibland frågan att göra som du vill ha det, jag avråder oftast till det! Firmorna som du tar in offerter från har de erfarenhet av att bygga in isolering med allt det innebär? Mekanisk ventilation eller har du funderat på andra alternativa lösningar? Jag säger inte att det inte går, men det blir kostsamt för dig att få det rätt gjort. Räkna med 1500- 2500 per kvm tak att iordningställa det som du skrev, då är det med innertak som är isolerat. Runt 400 000 kan du komma att hamna på. Blir offerten mycket billigare bör du ifrågasätta hur de tänkt lösa ventilationen (största problemet enligt mig). Hoppas att det löser sig.
 
  • Gilla
Elisabethan
  • Laddar…
Teglet är bara ett grovt skydd, det är det som ligger under som skall vara tät, dvs pappen., sen på insidan av råsponten där kan du bygga på en luftspalt på ca. 2cm, och innanför där ligger du isolering, och den åldersbeständigt plast, eller duk, sen måste du även på insidan regla upp så att du din panel inte ligger an direkt på din diffusionsspärr.

Tänk på att om du kör duk på insidan mellan isoleringen och din panel (innervägg) så är det enormt viktigt att den är tät, den är till för att hindra den varma, och väldigt fuktiga luft inne från att tränga ut i isoleringen.

En bra bok jag kan rekommendera är Bauhaus's Husets ABC, en bra bok som går igenom det mesta, kolla även videor på t.ex byggmax´s hemsida med instruktioner om hur man gör, finns mycket matnyttigt.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Ja. Vi ska sätta råspont istället. Det som är nu är trasigt på så många ställen att det inte går att spara.
 
Pagno skrev:
hur de tänkt lösa ventilationen (största problemet enligt mig). Hoppas att det löser sig.
DU har helt rätt, ventilationen av taket är det absolut svåraste, resten kan vem som helst göra med en utviksfolder i ena handen och en hammare i den andra :) men det är alltid roligt lära sig fler saker, idag blev min glidgjutning av skorsten, samt kamin installationen godkänt på under 15 minuter, sotaren var så nöjd så :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag har också "sticketak" som det kallas häromkring. Små bitar av träplattor som du säger, som ligger omlott. När jag gjorde om mitt tak tog jag inte bort dem och la råspont utan jag la masonit ovanpå och sedan strö- och bärläkt. Taket kan fortfarande "andas" och hittills ser det bra ut. Ta i trä... Har ekofiber som isolering på vinden, rivet papper som kan transportera fukt.
Men jag har inte öppet till nock skall tilläggas.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag har tänkt använda isoleringplattor av cellulosa (vilket inga byggare vill befatta sig med). Därav min fråga om vilken duk/papp jag bör ha ovanpå råsponten.
 
På utsidan måste du ha det fukttät, därav de flesta kör med underlagspapp. så länge du kan garantera att det är fukttät så kan du använda vad som. jag hade kört traditionellt med underlagspapp, lätt att lägga, och håller bra, och kostar inte mycket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.