Hej!
Jag har en gammal liggtimmer stuga. Taket är av takpannor direkt på lockpanel upplagd på längsgående takbalkar.
Har funderat på att lägga på ett nytt tak med nya takstolar, råspont, takpapp osv för att kunna isolera ordentligt och använda sovloften även på vintern. Det går inte att isolera neråt eftersom det är för lågt inuti redan.
Har någon gjort så här och i så fall hur gick det?
Hälsningar
C.
 
apotekarnes
Du behöver inga takstolar. De bjälkar som du beskriver (takåsar) bär upp takkonstuktionen. Om du vill ha takhöjd på vinden fåreslår jag att du läggen på reglar ovanpå bjälkarna och fyller med önskad isolering. På detta lägger du sedan råspont/papp/läkt/tegel. På detta sätt får du öppet upp till bjälkarna och maximal takhöjd. Hur höga reglar som är lämpliga beror på hur isolerat du vill ha. Är det en sommarstuga eller åretruntboende?
 
Hej!
Tack för svaret!
Det låter rätt så enkelt eftersom man kan lägga om en del av taket åt gången. Jag hade tänkt cirka 145 mm isolering så det hela borde inte vara tyngre än det befintliga taket. Kanske räcker det med 170 mm regler då.
Stugan har original lockpanel på utsidan och jag hade tänkt ha den kvar och lappa och laga ovanför. På långsidorna borde man kunna klä in regeländerna så det ser ut ungefär som nu - eller? Och på gavlarna får jag bara kapa av änderna på takåsarna. Sedan får jag se om jag känner för att göra nya och fästa dem på råsponten för syns skull.
Har du några tips om vad man borde se upp med eller är hela projektet ungefär så rak fram som det låter?
Hälsningar
C.
Är det någ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.