Hej.

Vårat tak, tp20, är solblekt och fult och har över 30 år på nacken så nu är det dags att lägga nytt tak. Tanken var att slippa ta bort det gamla taket och lägga plannja royal på det befintliga.
Men har några frågor.

Det finns ingen råspont, utan taket ligger på reglar som ligger över takstolarna och plast under det.Plasten har börjat gå sönder lite på sina ställen, dock inget allvarligt.

Såhär är tanken: Rulla ut plast över det gamla taket, skruva ströläkt längs med takstolarna och sen bärläkt över det. Är det idiotiskt att lägga ut plast över gamla taket? Tanken med det var mest för att vara på den säkra sidan eftersom att den befintliga plasten börjat ge upp på sina ställen.

Så vad säger ni kunniga? Ska jag köra såhär eller tänka om helt och hållet, och isf hur bör jag tänka :D
 
Om det gamla taket är tätt (om än fult och slitet) så skulle jag bara skruva ny läkt direkt på befintligt tak med rätt cc mått för Royal (cc 45?) Därefter justera vindskivor så att de stämmer med den nya "takhöjden" och slutligen lägga det nya plåttaket. Ditt befintliga plåttak kommer att fungera som kondensspärr = det gör inget att du har revor i plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.