Hej! Är på väg att genomföra ett takbyte på våran timmerstuga och tänkte förklara mina planer för genomförandet och se om det är någon som har lust att flika in tankar och synpunkter;

Tak idag utefrån och in:
Betongpannor.
Bärläkt och ströläkt.
Spikat maskinhyvlat spåntak.
Tätt spikade gles/takbrädor längs med taket (1”)
Takstolar av troligtvis granstörar ca 90-100mm.
Takåsar av furu 250mm, 1 nock samt 2 sidoåsar på var sida.

Betongpannorna är av okänd modell och vi har inga reservpannor kvar.
Det jag sett av bär/ströläkt så ser den relativt frisk ut.
Spåntaket är inte tätt; man kan se ut genom det på vissa håll på insidan.
Takbrädorna ser friska ut.
Takstolar och takåsar ser också friska ut.

Mål efter takbyte:
Diffusionsöppet tätt tak med nya pannor då reservpannor saknas.
Diffusionsöppet vill vi ha då huset alltid varit luftat genom tak (spåntak) samt att vi har för avsikt att isolera invändigt i taket med cellulosa.

Efter takbyte utefrån och in:
Enkupiga tegelpannor Heby/Vittinge E13.
Bärläkt
Halvtums ströläkt (plyfa) med påfäst tätband.
Bison genomtrampssäkrad diffusionsöppen takduk.
Gamla ströläkten.
Osv.

Tillvägagångssätt:
Planen är att börja uppifrån på ena sidan och plocka ner ca 2m av betongpannorna för att därefter riva bärläkt och rensa dess spik.
Rulla ut ny duk och spänna över gamla ströläkten och fästa direkt med plyfaremsor med tätband fastklistrade på som går ner till ca 20cm från underkant vilket möjliggör infästning av nästa dukvåd in under den förstas underkant.
Därefter fästs bärläkt upp på plyfaremsorna och proceduren upprepas nedåt mot takfot.

Fördelar och nackdelar:
Fördelen är att arbetet kan brytas så snart duken fästs upp om vädret blir dåligt, alltså att sista dukvåden som lagts läggs upp på pannorna under och hålls ned med tyngder.
Dessutom får jag möjlighet att plocka ner ca 6 rader pannor som jag sen hissar ner och ”byter” mot nya tegelpannor som hissas upp samtidigt och placeras ut på nyfästa bärläkten.
Alltså bör bröstning av tegel minimeras.

Negativt:

eventuellt krångligt att göra jobbet bakvänt.
Måste måtta ut bärläktsavståndet så det blir rätt nere vid takfoten från ”fel ände”, alltså uppifrån.
Tänker att nån av er andra som orkat läsa genom det hela kanske har en synpunkt också.

Tacksam för svar!
/Martin
 
Följer… ska själv byta tak med spåntak. Hur tänker du ang isoleringen. Har du fått info att du kan isolera utan luftspalt? Berätta gärna hur du tänker.
 
Puhhhh, läste betongpannor, men ni skulle byta till tegel, bra där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.