Hej hej, jag har anlitat en snickare som byggt ett nytt staket åt mig. Är det ok med sprickor i stolpar (95x95) och plankorna eller bör man klaga? Känner mig petig, men mitt förra staket som var minst 10 år hade inga sprickor. Dock var det gamla målat, det nya är impregnerat så jag vet inte om det är olika kvalitet pga detta.
Se exempelbilder
Mvh Åsa
 
  • Ett trästaket framför ett hus, solros, gräsmatta, uteplats med bord och stolar, ljust hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästolpe med spricka, solbelyst, skugga, stenläggning och gröna växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket i förgrunden, suddig bakgrund med lite grönska och ljus, möjligtvis utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller impregnerade träplankor nära, textur synlig, i solljus, skuggor, naturligt material, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller två trästolpar utomhus nära marksten och en nedfallen blomma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolparna kommer att spricka nästan garanterat... så det skulle jag inte bry mig om... brädorna skulle jag kanske gnälla lite över. Sprickorna lär vara i ändarna på brädorna och borde kunnat kapas bort (den ena bilden såg ut att vara en skada och borde kapats bort).

Lite sprickor blir det alltid och sjöblöta impregnerade bräder torkar och spricker lite hur som helst ibland.

/ATW
 
  • Gilla
Vio
  • Laddar…
Som synes på bild är stolpen sågad med kärnträ på andra sidan och ytved på framsidan, då spricker den lätt, då ytveden torkar så blir den mindre när fukt/väta torkar ut. Det är tryckt virke och det är sämsta sorten av en träprodukt, inget annat att förvänta sig om. Det ser även ut som att dom sågat 4 stolpar ur samma stock och den stocken var tunn och inget att såga plank av. Stolpar brukar vara av rent kärnträ och även dom spricker, men behåller sin styrka. Brädorna ska inte spricka på det viset efter så kort tid. På sista bilden så syns en missväxt i trät ( lite brunt ) och då kan det spricka just där, tråkigt men går att byta enkelt.
 
  • Gilla
Vio
  • Laddar…
Stolparna får man nog leva med men de brädor som har sprickor borde inte ha monterats alls, de har knappast spruckit i efterhand (inte den första du visar iallafall). Jag föreslår att det är rimligt att hantverkaren byter ut dessa två, men inte stolpen.
 
  • Gilla
Vio och 1 till
  • Laddar…
Enig med ArneTW. Stolparna blir så, men brädorna hade jag snällt påpekat för snickaren att du vill ha bytt då virket är skadat.
 
  • Gilla
Vio och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar 👍 han har bytt ut plankorna nu o stolparna är kvar 😊
 
  • Gilla
Holypain och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.