Hej!
Jag har satt in en ny ytterdörr med yale doorman och slutbläck 1487-2 (medföljande Yale doorman)

Jag skulle dock vilja ha högre listtryck då jag märker att det inte är helt tätt på låssidan. Man ser även att dörren buktar ut på den sidan några millimeter från utsidan.

Jag justerade nedersta läppen (var skitsvårt att bända den) detta ledde dock till att låset inte ville fällas ut i hålet istället.

Finns det slutbläck med "större låshål" om ni förstår vad jag menar? Så det finns mer att justera på.

Håller man in handtaget innifrån känner man att det blir riktigt tätt så listerna är det inget fel på. (Dom knakar dock endel) tips?

Tacksam för hjälp
Mvh
 
Du justerade på det nedre hålet där tryckesfallet ska in och nu håller inte dörren sig stängd? Eller jag missförstår?

Det finns slutbleck 1487 med större plösmått om det är så att dörren glappar t.ex. 1487-3 som eventuellt skulle kunna vara ett alternativ låter det som.
 
K Kullgren skrev:
Du justerade på det nedre hålet där tryckesfallet ska in och nu håller inte dörren sig stängd? Eller jag missförstår?

Det finns slutbleck 1487 med större plösmått om det är så att dörren glappar t.ex. 1487-3 som eventuellt skulle kunna vara ett alternativ låter det som.
Jo dörren stänger. Men det går inte låsa dörren.

Okej ska kika på dessa! :)
 
Vad satt det för slutbleck innan du bytte till det till Yale doorman medföljande 1487-2?
De flesta nya dörrar levereras med låshus och slutbleck ur ASSA connect (evolution) serien och inget slutbleck behöver då bytas.
Kanske det slutblecket som satt i karmen från början är det slutblecket du bör använda.
Om inte annat så kontrollera plösmåttet på det äldre slutblecket genom mätning eller modellnummer (-2, -3, -4 osv).
Om dörren stänger men du inte kan låsa så har du troligtvis justerat för mycket på läppen i slutblecket vilket kan vara ett tecken på att 1487-2 är fel slutbleck.
 
1 123abc skrev:
Vad satt det för slutbleck innan du bytte till det till Yale doorman medföljande 1487-2?
De flesta nya dörrar levereras med låshus och slutbleck ur ASSA connect (evolution) serien och inget slutbleck behöver då bytas.
Kanske det slutblecket som satt i karmen från början är det slutblecket du bör använda.
Om inte annat så kontrollera plösmåttet på det äldre slutblecket genom mätning eller modellnummer (-2, -3, -4 osv).
Om dörren stänger men du inte kan låsa så har du troligtvis justerat för mycket på läppen i slutblecket vilket kan vara ett tecken på att 1487-2 är fel slutbleck.
Tack för tipset! Ska kika när jag kommer hem. Jag minns att jag behövde byta slutbläck i alla fall då det som satt på inte var kompatibelt med yale doorman. Återkommer!
 
1 123abc skrev:
Vad satt det för slutbleck innan du bytte till det till Yale doorman medföljande 1487-2?
De flesta nya dörrar levereras med låshus och slutbleck ur ASSA connect (evolution) serien och inget slutbleck behöver då bytas.
Kanske det slutblecket som satt i karmen från början är det slutblecket du bör använda.
Om inte annat så kontrollera plösmåttet på det äldre slutblecket genom mätning eller modellnummer (-2, -3, -4 osv).
Om dörren stänger men du inte kan låsa så har du troligtvis justerat för mycket på läppen i slutblecket vilket kan vara ett tecken på att 1487-2 är fel slutbleck.

Nu har jag kollat och 1887-2 var orginalbläcket till dörren. Då verkar det som att plösmåttet är rätt? Båda bläcken passar fint in i karmen och dörren går fint. Skulle bara vilja ha den sista knuffen för att täta listen ordentligt på låssidan. Finns det inte bläck med "längre låshål" eller vad man ska säga? Alltså att mittersta hålet är längre för mer justermån

Kunde bända nedersta taggen ca 2 mm innan det inte går att låsa. Skulle vilja bända den 2 mm till för att få ett bra resultat.

Vad tror vi om detta slutbleck istället? https://oem.assaabloyopeningsolutio...onnect/justerbara-sakerhetsslutbleck/1489-11/ Med detta verkar det som att man kan även justera själva ''låshålet'' eller?
 
Redigerat:
Justerbara slutbleck bör fungera för det du beskriver.
Slutbleck 1887-2 har plösmått 15,5mm medans 1487-2 har plösmått 16,5mm (låter olika men blir lika).
ASSA Slutbleck 1487-11 eller 1489-11 är båda justerbara slutbleck men du kan inte justera speciellt mycket med dom.
Om du vill vill kunna justera plösmåttet mer än 1,5mm så kanske 1487-12 eller 1489-12 är ett alternativ men de slutblecken är lite bredare i stolpen men det lilla kan du skära med en rakbladskniv.
https://www.assaabloyopeningsolutio...12.1201-ASSA-Slutbleck-1487-11-till-13-Sv.pdf
https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44335
Däremot undrar om det behövs justeras så mycket då listerna troligtvis sluter tätt ändå.
Plösmått 16,5+2=18,5mm och om du vill justera ytterligare 2mm så blir plösmåttet 20,5mm vilket är ungefär samma som ett 1487-3 men tror det är bättre med justerbart då jag misstänker att det är lite väl stort plösmått.
 
1 123abc skrev:
Justerbara slutbleck bör fungera för det du beskriver.
Slutbleck 1887-2 har plösmått 15,5mm medans 1487-2 har plösmått 16,5mm (låter olika men blir lika).
ASSA Slutbleck 1487-11 eller 1489-11 är båda justerbara slutbleck men du kan inte justera speciellt mycket med dom.
Om du vill vill kunna justera plösmåttet mer än 1,5mm så kanske 1487-12 eller 1489-12 är ett alternativ men de slutblecken är lite bredare i stolpen men det lilla kan du skära med en rakbladskniv.
[länk]
[länk]
Däremot undrar om det behövs justeras så mycket då listerna troligtvis sluter tätt ändå.
Plösmått 16,5+2=18,5mm och om du vill justera ytterligare 2mm så blir plösmåttet 20,5mm vilket är ungefär samma som ett 1487-3 men tror det är bättre med justerbart då jag misstänker att det är lite väl stort plösmått.
Tack för svar!

Så om jag förstår det rätt så är det i alla fall rätt slutbleck jag har. Men menar du att ett 1489-11 är mer justerbart än det jag har (1487-2)? Är inte mycket som behöver justeras men någon millimeter behövs för att listen ska gå emot i botten. Det blir inte samma med ett 1489-11 att den går stänga bättre men att låset inte kommer haka i?

Dom senare du länkade lät ju bra men vill helst inte behöva modifiera dom om jag absolut inte måste.
 
Befintligt 1487-2 har plösmått 16,5mm innan du justerade tungan.
1487-11 är justerbart plösmått 13,5-18,5mm.
1489-11 är justerbart plösmått 12-18mm.
Men det står i länkade pdf:er.
Det du får modifiera för -12 är att du måste skära bort lite trä från karmen då stolpen är bredare.
 
1 123abc skrev:
Befintligt 1487-2 har plösmått 16,5mm innan du justerade tungan.
1487-11 är justerbart plösmått 13,5-18,5mm.
1489-11 är justerbart plösmått 12-18mm.
Men det står i länkade pdf:er.
Det du får modifiera för -12 är att du måste skära bort lite trä från karmen då stolpen är bredare.
Alright då hänger jag med!

Har mätt lite nu och det visade sig att jag bara justerat ca 1 mm vilket blir 17,5 då som jag förstår det? Tror 18,5 måste funka.. Det är ungefär vid den punkten som låset inte går låsa. Hur kommer det sig att man inte kan justera mitten på mitt bleck egentligen? Är dom nedre taggarna bara tänkta att justera ytterst lite eller är det yale doorman som är känsligt? Ett vanligt lås kanske är smalare?
 
Den i mitten är avsedd för regelkolven och det ska inte behöva justeras något där då det är tryckesfallkolven som håller listtrycket och även fungerar som kvarhållande vid gasexplosion (vid brandceller).
När tungan justeras för mycket blir det ofta funktionsbekymmer vilket ASSA undviker genom begränsad justeringsmån.
Behövs det mer finns det andra slutbleck som är bättre lämpade.
 
Hej,

Jag undrar om mitt slutbleck 1487-4 kommer passa om jag köper ett Yale Doorman L3S?
(C2002 10 23)
 
C Cronchyboy skrev:
Hej,

Jag undrar om mitt slutbleck 1487-4 kommer passa om jag köper ett Yale Doorman L3S?
(C2002 10 23)
Alla slutbleck i 1487 serien (Connect) passar om det är rätt plösmått (siffra efter -)
 
1 123abc skrev:
Alla slutbleck i 1487 serien (Connect) passar om det är rätt plösmått (siffra efter -)
Så det kommer passa? Eller har jag rätt plösmått? De står ju en 4 efter 1487.
 
C Cronchyboy skrev:
Så det kommer passa? Eller har jag rätt plösmått? De står ju en 4 efter 1487.
Om du har ett befintligt 1487-4 slutbleck som fungerar innan bytet så kommer det att fungera med ett Yale doorman L3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.