Tyresö
Jag förespråkar allt som har med nyskapande inovation inom byggteknik, men i det här fallet förstår jag inte skillnaden mellan den här tekniken, där en betongpump måste spruta stålfiberbetong på insidan för att huset ska ha en bärighet i stommen, jämfört med kostnaden/isoleringseffekten på om jag åker och pumpar betong i frigolitblock? http://www.dorocell.se/eway/default.aspx?pid=273&trg=MainPage_5980&MainPage_5980=6419:0:10,1992

Kostnaden är densamma för betongpumpen, om man ska pumpa extremt sakta när man fyller frigolitblocken, eller när man pumpar sprutbetong på insidan så att stommen blir självbärande
- så vad är vinsten, miljön, ekonomin , värmeeffekten ?
 
Ingen köldbrygga där blocken möter plattan? Billigare block? Bättre u-värde? Vet inte men intressant var det iaf:)
 
Vad heter systemet? Legolit?
 
B
jeppeknaster. "frigolit" hela vägen ju. ett lager frigolit som form för plattan.
 
Hålta skrev:
Vad heter systemet? Legolit?
Nix, han har beställt stooora cellplastblock från Dorocell och gjort en egen konstruktion
 
byggare henke skrev:
jeppeknaster. "frigolit" hela vägen ju. ett lager frigolit som form för plattan.
Just precis, dessutom i taket. Undrar om det inte hade varit bättre att ta 2x15cm block under plattan istället för 1x30cm.
 
B
jo. omlott blir ju bättre
 
Mäktigt bygge må jag säga :) lär ju isolera bra ;)
 
B
säger som jeppeknaster. liten miss med blocken under plattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.