Har fått ett nytt problem med min HQ 310.

Bakgrund: Inköpt i maj 2016, servade och bytte batteri 2019 eller 2020 (hittar inte kvittot så vet inte exakt) då den började bete sig konstigt, efter batteribyte var den som ny igen och funkade perfekt!

Problem: Har den inställd på två olika områden, område 1 ska den följa slingan 6 meter o börja klippa, område 2, 51 meter. Märkte i förra veckan att område 2 såg dåligt klippt ut. Trodde då att guiden va sönder och att den inte letat sig dit (ganska smal passage dit), kollade guiden genom att koppla om i laddstationen och bad även klipparen följa guiden hem från framsidan, allt funkar perfekt.

Gjorde då ett test enligt film nedan, den följer alltså inte guiden ut som den är inställd på, varken område 1 eller 2, detta har dock funkat utmärkt tills förra veckan.
Vad kan problemet va? Dåligt batteri igen eller någon annan idé?

 
  • Gilla
Hakarn68
  • Laddar…
Hittade nu att det var inför säsongen 2020 som jag bytte batteri, alltså gick den 3 säsongen 2016-2019 (om man räknar bort 2018 då den mest stod still), o nu har den alltså gått 3 säsonger till, 2020-2022.
Känns som ett batteribyte, men tycker ändå problemet är skumt?
Inga idéer?
 
  • Älska
S7200
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Hittade nu att det var inför säsongen 2020 som jag bytte batteri, alltså gick den 3 säsongen 2016-2019 (om man räknar bort 2018 då den mest stod still), o nu har den alltså gått 3 säsonger till, 2020-2022.
Känns som ett batteribyte, men tycker ändå problemet är skumt?
Inga idéer?
Gör en snabb test och läs av signalvärde från slingorna genom långt tryck på 0 (Info-loop).
Placera klipparen kanske 0,5 m sidan om guiden och se vilket värde som visas för G1
Ett korrekt värde ska ligga mellan -70 till 120. Avståndsberoende.

Dock så skriver du att klipparen går hem längs guiden på korrekt sät, svårt att se att det då skulle vara ngt fel på kable eller kort i laddaren.

Vad är det som händer på filmen, den går nästan direkt in för laddning?

Hur är det med beg.kablen bakom klipparen? Ser ut som den ligger lite löst, den har inte kommit ur läge och på ngt sätt påverkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gör en snabb test och läs av signalvärde från slingorna genom långt tryck på 0 (Info-loop).
Placera klipparen kanske 0,5 m sidan om guiden och se vilket värde som visas för G1
Ett korrekt värde ska ligga mellan -70 till 120. Avståndsberoende.

Dock så skriver du att klipparen går hem längs guiden på korrekt sät, svårt att se att det då skulle vara ngt fel på kable eller kort i laddaren.

Vad är det som händer på filmen, den går nästan direkt in för laddning?

Hur är det med beg.kablen bakom klipparen? Ser ut som den ligger lite löst, den har inte kommit ur läge och på ngt sätt påverkar.
Lexington Lexington skrev:
Har fått ett nytt problem med min HQ 310.

Bakgrund: Inköpt i maj 2016, servade och bytte batteri 2019 eller 2020 (hittar inte kvittot så vet inte exakt) då den började bete sig konstigt, efter batteribyte var den som ny igen och funkade perfekt!

Problem: Har den inställd på två olika områden, område 1 ska den följa slingan 6 meter o börja klippa, område 2, 51 meter. Märkte i förra veckan att område 2 såg dåligt klippt ut. Trodde då att guiden va sönder och att den inte letat sig dit (ganska smal passage dit), kollade guiden genom att koppla om i laddstationen och bad även klipparen följa guiden hem från framsidan, allt funkar perfekt.

Gjorde då ett test enligt film nedan, den följer alltså inte guiden ut som den är inställd på, varken område 1 eller 2, detta har dock funkat utmärkt tills förra veckan.
Vad kan problemet va? Dåligt batteri igen eller någon annan idé?

[video]
Det som händer på filmen (som jag fattar det) är att jag gör ett test för att följa guiden ut 6 meter, men som jag uppfattar det hittar den inte guiden o kör därför in för laddning igen.
Samma sak om jag testar att följa ut 51 meter.
Alla kablar är hela, kopplat om på alla möjliga vis.
Sådär har det sett ut bakom iaf fyra år så det tror jag inte påverkar.
Löser klippningen på framsidan just nu genom att bära fram den 2 ggr, följer guiden hem varje gång.
Problemet är alltså att den inte följer guiden ut!
 
Bild 1-4 är när klippern står i laddstationen, bild 5-7 är som du beskriver ca 0,5 meter sidan om guiden och filmen är när den följer guiden hem!

LCD-display visar batteristatus för Husqvarna utrustning med knappsats och navigeringsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display med text, knappar, Husqvarna-logotyp, gräs, smuts. Verkar vara en robotic gräsklippares kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En visningspanel för en Husqvarna-enhet med knappar, display som visar data, i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en bild av en Husqvarna-enhet med en blå LCD-skärm och knappsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display på en Husqvarna enhet med knappar, visar signalstyrka, antagligen från en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husqvarna kontrollpanel med LCD-display och knappsats, täckt av damm och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LCD-skärm på Husqvarna-utrustning med menynavigeringsknappar, smutsig yta, inomhus eller skuggigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
 
OK, utan att exakt veta så ser värdena korrekt ut när den står utanför laddaren och vid sidan om guidekabeln
Alla 4 sensorvärde (vänster fram/vänster bak och höger fram/höger bak) har negativa värde, skulle du flytta den till andra sidan av guiden borde värdena bli positiva.
Svårt att tro att kortet i laddaren skulle vara defekt

När den står i laddaren så borde två av värdena vara negativa och två positiva, oklart varför det blir så här.
Kan du kanske testa med att öka backsträckan så att klipparen kommer ut på gräsmattan innan den ev. påbörjar körning längs guiden.

Är det ett originalbatteri i klipparen?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, utan att exakt veta så ser värdena korrekt ut när den står utanför laddaren och vid sidan om guidekabeln
Alla 4 sensorvärde (vänster fram/vänster bak och höger fram/höger bak) har negativa värde, skulle du flytta den till andra sidan av guiden borde värdena bli positiva.
Svårt att tro att kortet i laddaren skulle vara defekt

När den står i laddaren så borde två av värdena vara negativa och två positiva, oklart varför det blir så här.
Kan du kanske testa med att öka backsträckan så att klipparen kommer ut på gräsmattan innan den ev. påbörjar körning längs guiden.

Är det ett originalbatteri i klipparen?
I första filmen är backsträckan 150 cm, sänkte den till det för att kolla om det gjorde någon skillnad. I vanliga fall står den på 300 (max) och då backar och vänder på sista plattraden, den når alltså aldrig ut på gräset. Därför jag valt två områden som den ska starta från.
Service och batteribyte gjordes hos Liljekvists i maj 2020, så antar att dom satte i ett nytt originalbatteri.
 
Lexington Lexington skrev:
I första filmen är backsträckan 150 cm, sänkte den till det för att kolla om det gjorde någon skillnad. I vanliga fall står den på 300 (max) och då backar och vänder på sista plattraden, den når alltså aldrig ut på gräset. Därför jag valt två områden som den ska starta från.
Service och batteribyte gjordes hos Liljekvists i maj 2020, så antar att dom satte i ett nytt originalbatteri.
OK. Slut på idéer. Det enda jag kan misstänka är att den når kontakt med beg.kabeln och avbryter körningen. Det ser ut som du har en del cortenaplåtar i närheten av grejorna. Hur ligger beg.kabel i förhållande till dessa och även till laddstationen?


Kanske ska du ge dig på att flytta ut laddaren på gräsmattan och kolla hur klipparen beter sig där?
En del jobb men kan vara värdefullt för att avgöra om det ev. skulle vara ngt hårdvarufel.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Begränsningskabeln ligger under plattorna, löst i gruset, likaså guiden.
Jo en del corten, men det har sett ut såhär i 2-3 år, så inget nytt som borde störa nu, klipparen följde dessutom guiden ut tills för ca 2 veckor sedan.
Det enda jag kan komma på själv är om det är någon inställning som trumfar "följa guiden ut", vad det skulle va har jag ingen aning om dock. Eller något som gått sönder så den inte läser av denna inställning, annars är jag helt lost!

Får väl lämna in den till Liljekvist i helgen o be dom felsöka!
 
Måste ge lite återkoppling, parkerade klipparen två v ca då det varit så torrt.
Satte igång igår igen o nu följer den guiden ut precis som vanligt igen!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.