Hej!

Nu ska vi se om jag klarar att göra mig förstådd på ett korrekt sätt.
Mitt hus har en egenhet. Denna egenhet är en sarg som går på båda sidorna och är plåtbeklädd på insidan.
Denna sarg agerar då en sorts medeltidsstupränna....
Bilden förklarar resten hoppas jag.

Den är ful som stryk, läcker på vissa ställen och ska helst bort.

Taket är dåligt och ska läggas om. Så varför inte göra detta vid samma tillfälle?
MEN! Takstolarna är för korta och därför kan man inte lägga taket hela vägen ner. Dessa måste förlängas eller någon annan åtgärd.

Jag har funderat!

Om man river bort befiltlig eternit och tar bort allt hela vägen till råspånten.
Ny papp ovanpå den. och ovanpå denna papp lägger man på högkant en bräda i storleken 45x120 eller vad som nu kan vara rimligt. Ovanpåp dessa påpp högkant stående brädor lägger man läkt och sedan plåten.


Då reglar man dvs upp ett nytt tak (eller nya "takstolar") ovanpå den gamla råspånten. Dessa drar man ut förbi väggen så långt man behöver och sedan bygger som vanligt på undersidan av utsprånget.

På detta vis kan man komma undan att förlänga takstolarna eller någon annan mer avancerad lösning.

Funderingar:
Hur är vettigast att fästa dessa nya liggandes brädor?
Sneskruva? Vinkeljärn?

Vilken storlek bör man hålla på de stående brädorna? (storlek på hus är ca 80kvm per plan)

Försämrar detta så det låter mer med en luftspalt mellan plåt och inre yttertak?

Får man en större risk för kondens när det blir mer luft mellan papp och plåt?
Om ja, är det något man behöver oroa sig över?


Andra ideer och tankar?

Kan någon förklara varför det är gjort på detta vis, snälla gör det!


20120316163209.jpg
 
En annan bild på åbäket!
20120316163155.jpg
 
Inga åsikter?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Om det går skulle jag förlänga takstolarna,tjocka spikplåtar och en massa ankarskruv.
 
Ursäkta för sent svar.

Det går troligen inte att förlänga dem utan att börja hacka i allt tegel och det är en sak vi vill slippa.

Om man även gör som mitt förslag så blir det högre och då blir utsprånget längre, dvs fasaden renare.


Är det galet tänk?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Inga tips?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
En annan fundering.
Vilka dimensioner och hur tätt behöver takstolarna sitta för att kunna bära upp betongpannor?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Jag gissar, givetvis utan att vara säker, att överarmen i takstolen kommer ut över teglet.

Så när du har rivit ner din "låda" så gissar jag att du kommer att komma åt att spika på en förlängning av överarmen som sedan kan användas för ett öka på takfotens storlek om det är det du vill.
 
Håller med föregående talare.

Kryp upp på vinden och kolla hur takstolarna är upplagda. Med lite tur kan du förlänga dem över tegelmuren när lådan är riven.

Är inte originaltaket dimensionerat för betongpannor är det nog ganska dyrt, alternativt helt kört, att lägga sådana. Eftersom taket knappast syns från marken verkar det dessutom lite lyxigt.

Jag skulle kollat om följande funkar. Låt eterniten ligga kvar, läkta med 95x45 reglar och lägg på plåt.

Plåtbeklädnaden på gaveln är lite skum. Man misstänker ju att det som sitter under var i väldigt dåligt skick eftersom man upenbarligen inte valde att endast måla om.
 
Jo, det med att lägga plåt ovanpå eterniten har flygit förbi i tankarn, dock är ju problemet det att eterniten inte går hela vägen ner om man förlänger takstolarna.

Vi har haft en första tanke att slänga på plåt men om man räknar med Plannja Regent och allt runt omkring så blir det tämligen lika i pris som med pannor.
Pannor är ju smidigare på så vis att det är enklare att montera takstegar och en sådan ståbräda till sotaren då man slipper göra hål i materialet.

Jag ska mäta upp takstolarna och se hur de sitter så kan vi kanske komma överens om de klarar vikten, kanske klarar vikten eller inte klarar vikten.

Det bästa är absolut om man kan förlänga dem direkt och bara slänga på ny råspånt.


Vad menar du "mycke_nu" med plåtarna på gaveln?
Den plåten som går längs med undersidan på trät på gaveln är på grund av att teglet ligger utanför trät.
 
Joens skrev:
Vad menar du "mycke_nu" med plåtarna på gaveln?
Den plåten som går längs med undersidan på trät på gaveln är på grund av att teglet ligger utanför trät.
Fattade/såg fel. Tyckte hela gaveln var plåtklädd.
 
Haha, nej. Så lyxigt är det inte. Dock är hela sargen plåtbeklädd på insidan. Som dessutom läcker.

Ska titta på det i helgen så då kommer vi få reda på hur det ser ut exakt. Ska försöka kolla takstolarna ikväll.
 
Kan tillägga att takstolarna var uppruttna och avakapade sedan innan. Troligen därför de gjorde detta...?

Som det blir är iaf att takstolarna stabiliseras upp och förlängs så att utsprånget blir som det ska och på med vanliga hängrännor samt betongpannor.
Råspånten las på förlängningen av takstolarna och allt verkar hur bra som helst.

20120710203337.jpg[/URL]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.