Hej
Jag har nyligen upptäckt att det läckt in vatten genom nästan alla spikhål i den korrugerade plåten som är över 20 år gammal. Det är en svart plåt och av värmen har väl plåten rört sig fram och tillbaka lite så hålen blivit större. dessutom har väl packningen torkat till. Plåten är spikad i toppen på plåten, alltså inte i ränndalen. Hur som helst har jag rivit bort innertaket som var av Al-plåt och plockat bort all isolering och papp.
Nu till min fråga: Jag har ingen värme på i garaget då det är grusgolv och dåligt isolerat i väggar och dörrar.
Taket är ett flackt tak (pulpet).
Kan jag lägga ett nytt plåttak på det gamla om jag reglar upp 45x45 på de befintliga reglarna? Behöver jag tänka på kondens /fukt då det är ett kall garage?
Jag kanske måste bygga ut så man får en takfot ut åt alla håll eller?



Hur skulle ni ha gjort?
 
  • 104_389x292.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 104_1085x814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tänkte väl riva bort den gamla plåten innan du lägger nytt?

Jag har platt plåttak på mitt garage, med en lutning på endast 5 grader tror jag det var. Det är ju till att börja med inte rekommenderat att ha plåt på så flackt tag, men å andra sidan fungerar det ju, om än med kortare livslängd.

Jag lade först byggplast på takstolarna/balkarna, därefter skruvade jag dit plåten direkt mot takstolarna. Plåten ligger därför direkt mot plasten, vilket tyvärr inte är en speciellt bra lösning. Takstolarna ligger tvärs takets fallriktning, därför var det inte lämpligt att regla upp med 45x45 reglar ovanför balkarna.

Hur har takbalkarna och isoleringen mått av att ha varit instängda mellen Alu plåten och takplåten? Jag är lite orolig för att kondensen ska droppa ner mot isoleringen. Har därför inte isolerat ännu.
 
Jag hade inte tagit bort den gamla takplåten utan bara reglat ovanpå. Den gamla plåten funkar som kondensskydd och du slipper plast.

// Per
 
Har nu rivit all Al-plåt,plast, isolering och papp. Det såg faktiskt bra ut på de andra delarna i taket så nu ångrar jag mig lite att jag slet bort allt men va fan jag visste ju inte. Har bytt den skadade regel 120x45 och tänker nu lägga 45x70 på plåten och skruva det med 100 torxskruv. tänkte också på att innerplåten blir mitt kondensskydd så att säga. satsar nog på ett vanligt korrugerat tak (byggmax). verkar enklast att montera. Visst kan väl överlappa godtyckligt så att man slipper klyva en plåt på längden?

Om jag nu skuvar fast mina nya takreglar så räcker ju inte en (5,40) eftersom det är 6 meter långt och 6 meter brett. Ska man skarva en liten stump på varannan sida eller ska jag offra längden och ha en skarv i mitten av taket. Har det någon betydlese öht?

tacksam för svaren
 
längsleds kan Du överlappa plåten godtyckligt. Jag skulle skruva en stump regel på varannan sida.
 
men kan jag inte välja på att lappa över en eller två eller tre ränndalar så att säga?
 
clabre38 skrev:
men kan jag inte välja på att lappa över en eller två eller tre ränndalar så att säga?
Jo, de va så ja mena :p så har jag gjort alla fall på mitt garage, ja har skarvat på längden också men då med 600 överlapp och svart, smetig tätningsmassa köpt av plåtisen.
 
måste man ha en sån där massa eller? vad heter det och finns det på byggvaruhusen?
trodde det bara var att lappa över och skruva fast.
 
Byggmax utefog eller något liknande funkar fint för att täta mellan plåtar
 
clabre38 skrev:
måste man ha en sån där massa eller? vad heter det och finns det på byggvaruhusen?
trodde det bara var att lappa över och skruva fast.
Om taket har liten lutning och Du skarvar på tvären skulle jag rekommendera nån form av tätningsmassa, jag använde "takflex" av märket whurt (tror de stavas så:confused:) men Du behöver inte täta på längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.