Parketten i vårt vardagsrum är gammalt och slitet. Vi tror inte att det går att rädda med slipning och lagning. Kring element och balkongdörr är det riktigt sprucket och fult.

Vi skulle kunna slita upp det och smacka in ett nytt parkettgolv. Men... Under golvet är det sandbädd, därför vill vi inte ge oss i kast med det själva utan måste leja ut det. Någon som vet vad ett sådant kalas kan gå på?

Alternativ lägga ett parkett- eller laminatgolv ovanpå. Problemet blir ju då att golvet blir mycket högre än kök och hall som det möts med i två dörröppningar.

Är det kanske värt att lägga ned X antal tusen på att få det ordentligt gjort? Hur hade ni gjort?
 
Det mesta går att rädda med slipning och spackling. Lösa eller riktigt förstörda stavar kan enkelt bytas ut, golvläggare har reservdelar fråm 16-4 mm tjocka. Om ni inte har svikt i golvet och gillar utseendet är det nog billigare att renovera.
 
Det rör sig om kanske1½m2 stavar som måste bytas ut. Fördelat på tre ställen.

Nej egenltigen gillar vi inte golvet alls. Det är även fullt med väldigt djupa klomärken i golvet som måste slipas bort.

Men det är som sagt ett kostnadsfråga. Går golvet att rädda och det blir betydligt billigare än att byta ut allt är det givetsvis bra...

Nu hoppas jag att få tag på någon fackman som kan komma och titta på golvet och bedöma.
 
Jag tror det blir det dyrare att laga det gamla golvet. 1,5m2 är rätt mycket att laga och timmarna rinner lätt iväg på sådana jobb.
 
Så! Nu har en kille varit här och kollat på parketten. Han sa att det var lätt att byta ut stavarna och att det inte var så mycket. Själv tycker jag att det verkar vara sanslöst mycket att byta ut men han var positiv.

Att lägga helt nytt golv ovanpå sandbädd var inte ens aktuellt sa han, för det skulle bli dyrt.

Det blir mycket billigare att renovera golvet än att lägga nytt ovanpå. Att lägga nytt ovanpå lockar eftersom jag vill ha trestavs-parkett istället för det som vi har nu. Problemet då blir ju att det blir nivåskillnad mellan kök/hall och vardagsrum. Vi skulle helst vilja ha platta trösklar istället.

Så det lutar åt att det blir renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.