Hej!

Vi har köpt hus byggt under mitten av 70-talet. Enplanshus med källare. Vi ska lägga golvvärme I kök, badrum och hall samt nytt parkettgolv på hela övervåningen. Försökt läsa mig till vad som gäller med ångspärr i golvet.

Förstår det som att om ångspärr ej finns (antar att så är fallet) så skall det alltid läggas i de delar som har golvvärme. Skall det göras i övriga delar också?

Räcker kombinerat golvunderlag med ångspärr eller ska jag lägga folie separat?

Mycket tacksam om någon kan bringa klarhet i detta.
 
R
C cola88 skrev:
Hej!

Vi har köpt hus byggt under mitten av 70-talet. Enplanshus med källare. Vi ska lägga golvvärme I kök, badrum och hall samt nytt parkettgolv på hela övervåningen. Försökt läsa mig till vad som gäller med ångspärr i golvet.

Förstår det som att om ångspärr ej finns (antar att så är fallet) så skall det alltid läggas i de delar som har golvvärme. Skall det göras i övriga delar också?

Räcker kombinerat golvunderlag med ångspärr eller ska jag lägga folie separat?

Mycket tacksam om någon kan bringa klarhet i detta.
Det behövs bara om du ska ha trägolv och då ska den ligga emellan golvvärmen (vattenburen golvvärme) och trägolvet..
Jag föredrar 0.2mm åldersbeständig plastfolie och sedan lumpapp eller foam…
 
R Rejäl skrev:
Det behövs bara om du ska ha trägolv och då ska den ligga emellan golvvärmen (vattenburen golvvärme) och trägolvet..
Jag föredrar 0.2mm åldersbeständig plastfolie och sedan lumpapp eller foam…
Tack för svaret! Eftersom det är parkett golv så får jag lägga det där jag har golvvärme. Ska man lägga även där vi har parkett/trägolv men ingen golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.