I lägenheten som jag precis ska flytta in i har de lagt ny parkett i två sovrum. Jag tycker dock att trots att vi luftat i snart tre veckor så försvinner inte den kemiska lukten. Jag upplever att det luktar giftigt, är dock känslig för lukter. Finns det ett snabbt sätt att få reda på om golvet är hälsofarligt eller inte?
Finns det företag som mäter tvoc där man inte behöver vänta flera veckor på svar?
Hur länge brukar nya golv lukta?
Tacksm för svar!
 
R
A Anjolono skrev:
I lägenheten som jag precis ska flytta in i har de lagt ny parkett i två sovrum. Jag tycker dock att trots att vi luftat i snart tre veckor så försvinner inte den kemiska lukten. Jag upplever att det luktar giftigt, är dock känslig för lukter. Finns det ett snabbt sätt att få reda på om golvet är hälsofarligt eller inte?
Finns det företag som mäter tvoc där man inte behöver vänta flera veckor på svar?
Hur länge brukar nya golv lukta?
Tacksm för svar!
Vad är det för märke på golvet?
 
R Rejäl skrev:
Vad är det för märke på golvet?
Jag vet inte, det var hyresvärden som hyrde in nån som la det dagen innan vi skulle flytta in. Ska försöka ta reda på det. Finns det märken man ska akta sig för?
 
R
A Anjolono skrev:
Jag vet inte, det var hyresvärden som hyrde in nån som la det dagen innan vi skulle flytta in. Ska försöka ta reda på det. Finns det märken man ska akta sig för?
Nej inte om vi pratar om kända märken, har du tvättat av golvet?
 
Själv gillar jag ju lukten av nyrenoverat rum, kan sitta i länge.
 
R Rejäl skrev:
Nej inte om vi pratar om kända märken, har du tvättat av golvet?
Ja jag har moppat golvet och luftat ganska mycket.
 
T topmount skrev:
Själv gillar jag ju lukten av nyrenoverat rum, kan sitta i länge.
Det är inte att lukten är hemsk bara att jag är rädd att den ska innebära något farligt, typ terpener eller formaldehyd eller liknande.
 
R
A Anjolono skrev:
Det är inte att lukten är hemsk bara att jag är rädd att den ska innebära något farligt, typ terpener eller formaldehyd eller liknande.
Det är ingett att vara rädd för om du inte är allergisk på något sätt, alla har vi haft eller har och lever i det o vi har inte dött😉
Ta nu något kallt o dricka o njut av sommaren och det nya fina golvet😉😂
 
BirgitS
A Anjolono skrev:
Det är inte att lukten är hemsk bara att jag är rädd att den ska innebära något farligt, typ terpener eller formaldehyd eller liknande.
Barrträd innehåller terpener och lamellparkettgolv (vanligaste typen) innehåller furu (tall). A-vitamin och karoten är olika sorters terpener också. Det viktigaste aromämnet i citrusfrukter är en sorts terpen och även i många andra kryddor och örter, t.ex. svartpeppar, finns det terpener.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Terpener
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nybyggs-dofter/renoveringsdofter av olika inlagda snickeri och trämaterial och ytmaterial i samband med renovering brukar typiskt tona ned till nära icke noterbar nivå på ca 6-9 månader, 3 veckor är för liten tid för att det skall hinna minska i någon nämnvärd nivå.

Tycker inte att du skall bekymra dig om dofterna då oron för sådana saker på verkar dig mer än eventuella hypotetiska kemiska påverkan de skulle ha.

Oro och icke lösbara konflikter i hjärnan påverkar vagusnerven i kroppen och när vagusnerven är påverkad så känner man obehag i kroppen - och påverkas vagusnerven mycket så går det inte ignorera utan tar överhanden som tex. illamående och kräkkänslor som vid kraftig sjösjuka/rörelsesjuka - som också beror på konflikter och oro i hjärnan när synintryck, innerörat och kroppens återkoppling inte går ihop med varandra och med dom mallar av förväntade rörelsescheman som finns lagrat i hjärnan sedan innan. Att bli blek av oro och skräck och att spy när man ser resultatet efter mänskliga grymheter av olika slag är också vagusnervens retning av hjärnans oro och motstridiga information och tankar - det är väldigt få saker som kan övertrumfa den 'överlevnadsmeddelandet' från kroppen från reptil-tiden som betyder ungefär 'töm magen då maten kan vara giftig'...

Därför får kraftig oro så otrolig impakt på välbefinnandet och näst intill omöjlig att ignorera, men många misstar för att det är 'ämnet' (oavsett om det är G4/G5-strålning, 'elallergi', olika misstänkta gifter etc.) som de är oroliga för som orsakar obehaget, när det är oron själv som ger obehaget och gärna med cirkelresonemang och suggestion förstärker sig själv .
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det är befogat att ogilla nydoft på det mesta idag. Överallt och i nästintill alla produkter, och då inte minst byggmtrl används massor av syntetiska ämnen. Framförallt limmer, plaster, färger och olika gifter för att hämma mögel mm. Det är bara att titta i säkerhetsdatabladen så framgår det vilken massa ohälsosam skit som ofta ingår.

Av säkerhetsdatabladen framgår också att alla olika ämnen endast är testade var för sig vilken påverkan de har på levande organismer. Vilken effekt blandningen av olika ämnen och koncentrationer som den totala mängden i ett hem har är det ingen som vet. Det skulle förvåna mig storligen om det inte har en negativ påverkan.

Vad vi vet är att spridningen av kemiska ämnen i miljön/luften från nytillverkade saker klingar av med tiden. De är värst i början, och mängden i luften beror naturligtvis på hur stor mängd och/eller yta det är på det mtrl som orsakar det hela.

Sedan ska man komma ihåg att alla dessa ämnen är styrda i vilka koncentrationer de får förekomma baserat på arbetsmiljö. De som jobbar dagarna i ända med att tillverka och hantera dessa ämnen/produkter utsätts oftast för mest, och 8 tim/dag vecka ut och vecka in är lång tid. Dock är sådant som finns inne i bostäder, såsom t ex golv, sådant som personer som vistas inne mestadels, och ligger och sover i, kan exponeras för under ännu längre tider, så försiktighetsprincipen är befogad.

Det enda man kan göra är att inte vara inne mer än nödvändigt, samt se till att ha god vädring/ventilation. Som skrevs i tidigare inlägg så är det garanterat ohälsosamt att gå och oroa sig. Det är lämpligt att vidta de rimliga åtgärder man kan och sedan att vara nöjd så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.